Wie heeft zich in de luren laten leggen door de aanprijzingen 'Pure Ambacht Ambachtelijke salade oma's aardappel-scharrelei' van DekaMarkt en Dirk, 'Jumbo Ice Teas (Inner Beauty, Feel Immune en Good Energy)' of de geslonken Kellogg’s All-Bran Fruit‘n Fibre? Het zijn de
drie nominaties voor het Gouden Windei 2022.
Deze 'prijs' van Foodwatch voor de meest schaamteloze misleiding van consumenten wordt jaarlijks uitgereikt. 'Mooipraatmarketing en sjoemelreclames' zijn de organisatie die op haar
meldpunt misleiding dagelijks klachten van teleurgestelde consumenten ontvangt een gruwel. Maar er is altijd baas boven baas. Vorig jaar ging het Gouden Windei naar de
Veggy Candy vam Let's. Nicolette van Dam kwam toen met deze 'gezonde' groentesnoepjes, die vooral uit suikers bestaan en verder wat concentraat van bieten- of fruitsap.
Ambachtelijk
'Oma's aardappel-scharreleisalade' suggereert ouderwetse degelijkheid, maar 'waar bewaart grootmoeder de natriumbenzoaat ook alweer?' schampert Foodwatch, dat de nominaties selecteert op grond van de klachten van consumenten. Omdat ‘ambachtelijk’ en ‘naar oma’s recept’ claims zijn die niet vastgelegd zijn kunnen Dirk en Deka er ongestraft mee aan de weg timmeren. 'Wij hebben onze buik vol van dit soort ‘ambachtelijke’ producten die bomvol zitten met industriële ingrediënten, zoals conserveermiddelen en zoetstoffen,' schrijft de consumentenorganisatie.
Krimpflatie
Kellogg’s All-Bran Fruit’n Fibre is genomineerd vanwege het fenomeen krimpflatie: in dezelfde verpakking qua uiterlijk en formaat vanaf de voorkant gezien zit nu een kwart minder inhoud, terwijl de prijs maar lichtelijk is gedaald. De prijs per kilo is daarom flink gestegen. 'Suikerwater met een vleugje vitaminen waarbij de thee ver te zoeken is' is de kneus van het jaar van Jumbo. Stemmen
kan hier .