AH wil CO2-uitstoot in hele keten fors terugdringen

Foto: PxHere / CC0 Publiek Domein

Albert Heijn scherpt de ambitie voor de reductie van CO2-uitstoot in de keten aan van 15 naar 45 procent in 2030, ten opzichte van 2018. De eigen winkels, distributiecentra en kantoren zijn al volledig klimaatneutraal.

Ook in de toeleveringsketen worden er verdere stappen gezet. Zo is nu de exacte uitstoot in de kip- en varkensketen in kaart gebracht. ‘Wij willen onze beweging naar een leefbare aarde concreet invullen en ik ben ervan overtuigd dat als we samenwerken met alle leveranciers, deze ambitie stap voor stap haalbaar is,’ stelt topvrouw Marit van Egmond van Albert Heijn. Albert Heijn heeft langdurige samenwerkingen met meer dan 1100 boeren en telers binnen de Beter voor Natuur & Boer-programma’s.

Afspraken

Binnen deze programma’s worden transparante langlopende afspraken over klimaat, duurzaamheid, dierenwelzijn en een gezond verdienvermogen gemaakt. CO2-reductie is hierin expliciet meegenomen. ‘Doordat we nu exact weten wat de CO2-impact voor kip- en varkensproducten is, kunnen we nog gerichter actie ondernemen om de uitstoot te verminderen. Bijvoorbeeld door verduurzaming van veevoer.’

Voer

Zo is in de varkensketen veevoer verantwoordelijk voor 50 procent van de totale uitstoot en bij kip zelfs voor 77 procent. ‘Daarom stimuleren we het gebruik van circulair voer en ontbossingsvrije soja in onze ketens,’ aldus Van Egmond. Om verder inzicht te krijgen in andere ketens is AH ook bezig om primaire, exacte data te verzamelen voor onder meer rund, zalm, eieren, vleesvervangers en groente en fruit.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen