Energieleveranciers proberen nu zo min mogelijk op te vallen

Foto: Hedwig Heeren

De Autoriteit Consument & Markt krijgt via het eigen informatieloket ConsuWijzer nog steeds signalen dat het lastig is voor consumenten om een nieuw energiecontract af te sluiten. De toezichthouder wees energieleveranciers eerder al op hun wettelijke verplichting om nieuwe klanten aan te nemen.

De ACM benadrukt dat consumenten zeker melding moeten maken van hun zoektocht als deze moeizaam verloopt of niet lukt. Volgens een woordvoerster is het duidelijk dat energieleveranciers ‘natuurlijk niet op nieuwe klanten zitten te wachten nu’. Energieleveranciers zijn verplicht consumenten een modelcontract aan te bieden, maar dat doen ze alleen niet actief, merkt de toezichthouder. Nog niet zo lang geleden werden consumenten ongevraagd telefonisch overspoeld met wervende boodschappen van diezelfde bedrijven, maar die tijd is voorbij.

Modelcontracten

Energie-Nederland, de brancheorganisatie van energiebedrijven in Nederland, zegt dat het ‘in de huidige markt’ niet aantrekkelijk is om op alle prijsvergelijkingssites te staan. ‘Om nieuwe klanten te beleveren moet namelijk aanvullend worden ingekocht, en met de huidige onzekerheid over de dagprijzen is het financiĆ«le risico bij een prijs in de markt zetten groot. Het inkopen voor de bestaande klanten is op dit moment al een uitdaging,’ aldus een woordvoerster. De grote energiebedrijven bieden bijna alleen nog maar via de eigen website of telefonisch contracten aan. Dat zijn dan ook nog modelcontracten. Vanwege de hoge energieprijzen is het afsluiten van vaste contracten al langer niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen