Zaterdag inzameling Zaanse Voedselbank; landelijk zorgen over afnemend aanbod

08 sep , 14:00 Agenda
Screenshot_20250908_103018
Voedselbank Zaanstreek

De Voedselbank Zaanstreek houdt zaterdag 13 september tussen 10:00 en 16:00 uur in tien vestigingen van Albert Heijn de jaarlijkse inzameling onder het motto Op een lege maag kun je niet leren. De focus ligt op ontbijtproducten, maar ook andere houdbare levensmiddelen zijn welkom.

De hoeveelheid eten die voedselbanken binnenkrijgen, is in de afgelopen twee jaar jaarlijks met acht procent afgenomen en Voedselbanken Nederland verwacht dat deze afname zal doorgaan. 'We zien dat onze voedseltoevoer de komende jaren verder onder druk komt te staan en dat armoede in Nederland niet afneemt,' zegt voorzitter Henk Staghouwer. 'Dat is een zorgelijke ontwikkeling.'

Het eten bij de voedselbanken neemt met name af doordat Nederland steeds beter wordt in het tegengaan van voedselverspilling, onder andere doordat leveranciers en supermarkten beter plannen waardoor er geen producten aan het eind van hun houdbaarheid komen en doordat producten worden afgeprijsd aan het einde van de houdbaarheid.

Biobrandstof

Voedselbanken Nederland roept producenten en leveranciers op om onverkochte producten te doneren aan voedselbanken. 'Nog te vaak worden voedseloverschotten afgeprijsd of zelfs verwerkt tot biobrandstof, terwijl ze juist van enorme waarde zijn als gezond en gevarieerd voedsel voor mensen die het nodig hebben.' Voedselbanken Nederland ziet dat ongeveer 150.000 mensen afhankelijk zijn van voedselhulp in Nederland.

Oranje Appeltjes

Met de start van het nieuwe school- en sportseizoen introduceert Albert Heijn samen met de KNVB de Oranje Appeltjes, die deze week exclusief verkrijgbaar zijn bij de Zaanse supermarktketen. Op de verpakking staan spelers van het Nederlands elftal en voor een aantrekkelijke prijs wordt fruit als gezond tussendoortje extra onder de aandacht gebracht. Tegelijkertijd doneren Albert Heijn en de KNVB 50.000 kilo appels aan Voedselbanken Nederland, bestemd voor gezinnen voor wie fruit geen vanzelfsprekendheid is.

Albert Heijn

Albert Heijn steunt dus de Voedselbanken, maar wil tegelijkertijd ook de verspilling van voedsel terugdringen. AH introduceert vandaag daarvoor de Laatste Kans Koopjes. Door slimme technologie in de AH-app te gebruiken, bestaande initiatieven overzichtelijk te bundelen en extra kortingen te geven op producten met een korte houdbaarheid of producten die uit het assortiment gaan, verwacht Albert Heijn meer dan vijf miljoen kilo voedsel te besparen. Per persoon wordt volgens Albert Heijn jaarlijks ongeveer 33 kilo aan voedsel weggegooid.