Werk aan brug A7 begint in de richting van Amsterdam

03 feb , 15:13 Actueel
screenshot 20240203 150631
De werkzaamheden aan het viaduct in de A7 bij Purmerend beginnen in april met een volledige afsluiting van de snelweg, om de nieuwe wegindeling op te kunnen bouwen. In april wordt echt van start gegaan met de versterking van de westkant van de brug, in de richting van Amsterdam. Die gaat dan als eerste dicht voor het verkeer.
Dat wordt dan met een slinger over de oosthelft van de A7 geleid. Die helft krijgt versmalde rijstroken in beide richtingen. Voor die twee maal twee versmalde rijstroken geldt een gewichtsbeperking van 25 ton en vanwege de veiligheid ook een snelheidsbeperking van 70 kilometer per uur. Als het werk aan de westkant is afgerond, begint Bouwcombinatie Savera (Samenwerkingsverband voor de Vervanging en Renovatie Aanpak) met de oosthelft en ontstaat de omgekeerde situatie. Tijdens de werkzaamheden kan de brug veel minder verkeer verwerken.
screenshot 20240203 142613
Joost van de Beek en Jorine Knüppe moeten de versterking van de brug in goede banen leiden. Hij als projectmanager voor Rijkswaterstaat; zij als projectmanager voor Savera. Beiden staan te popelen om het knelpunt op een goede en veilige manier op te lossen en liefst zo snel mogelijk. Van de Beek is blij dat de intercity naar Amsterdam Centraal in de spits nu ook Purmerend aandoet. Volgens hem zijn alle alternatieven nodig om de regio zo bereikbaar mogelijk te houden. ‘Daarvoor moet minstens 20 procent van de automobilisten die normaal over de brug rijden van de weg af.’ Met Purmerend als spitsstop wordt de trein voor sommige forenzen een beter alternatief.

Boren, boren, boren...

Projectmanager Knüppe van Savera legt uit wat er gaat gebeuren. ‘We verwijderen het asfalt en brengen wapeningstaal in het beton aan. Onze grootste uitdaging is dat we in korte tijd 50.000 boringen moeten verrichten. In de lengterichting van de brug boren we om de 25 centimeter 44 gaten over een breedte van 30 meter. Zo maken we in totaal 15,4 kilometer boorgat en we doen 7500 precisieboringen tussen de bestaande wapening door. Daarvan gaan er bijna 4000 dwars door het brugdek heen. Het is specialistisch werk, waarbij we met veel zaken rekening moeten houden. Veiligheid staat altijd voorop. Zowel voor onze mensen als voor de omgeving.’
screenshot 20240203 145225
Enorme drukte op omliggende wegen moet tijdens die heidense klus zoveel mogelijk worden voorkomen. In de regio zijn veel lintdorpen en smalle dijken waaraan mensen wonen. Rijkswaterstaat wil niet dat 'sluipverkeer van de A7 langs een schoolplein met kinderen raast'. Verbodsborden en de inzet van doseerlichten kunnen daarbij helpen. Maar een magische knop is er niet
. ‘Het is én, én, én,’ benadrukt Van de Beek. ‘Dus reis niet als het kan en werk thuis. Of reis anders: met de fiets of het OV. We proberen daarbij te helpen. De NS gaan op het traject naar Amsterdam bijvoorbeeld langere treinen inzetten en Rijkswaterstaat is met NS in gesprek over mogelijkheden om reizigers ook goedkoper met de trein te laten reizen.’