De werkzaamheden aan de A8 die op 12 juli begonnen verlopen voospoedig, zo laat Rijkswaterstaat weten. Dinsdag 11 augustus 05:00 uur staat dan ook nog steeds als deadline op de kalender. Tijdens het groot onderhoud is de weg richting het zuiden dicht tussen de N246 en knooppunt Zaandam.
Inmiddels zijn het asfalt en voegen op de vaste delen van de Coenbrug richting Alkmaar verwijderd en ligt het nieuwe asfalt erin. De nieuwe voegen zijn naar verwachting zondagmorgen 26 juli ook klaar. Dan wordt begonnen met het werk op de rijbaan richting Amsterdam. Verkeer richting Alkmaar rijdt dan weer op de eigen rijbaan. Ook afrit 3 (Zaanstad) kan dan weer open. Tussen 26 en 30 juli zal de geluidshinder extra groot zijn, waarschuwt Rijkswaterstaat: dan worden namelijk het asfalt en de voegen op de vaste delen van de Coenbrug (de zogeheten aanbruggen) richting Amsterdam gesloopt.
De omgevingsmanagers van Rijkswaterstaat en aannemer Boskalis zijn op dinsdag 28 juli van 15:30 tot 17:30 uur weer met een informatiestand aanwezig tegenover de supermarkt van Albert Heijn in de Verzetstraat in Koog aan de Zaan. Ze beantwoorden dan vragen van omwonenden over de werkzaamheden, wegafsluitingen en omleidingsroutes. U kunt ook bellen tijdens een telefonisch spreekuur op woensdag 29 juli, eveneens van 15:30 tot 17:30 uur. Het telefoonnummer is dan 06 - 2163 0549.
De drukte als gevolg van de werkzaamheden is tot nu toe minder dan verwacht, schrijft de wegbeheerder. De omleidingsroutes worden goed gebruikt, net als de calamiteitenbaan voor de hulpdiensten. Wel rijdt het verkeer richting Alkmaar te hard langs de werkzaamheden. De maximumsnelheid tijdens de werkzaamheden is 70 kilometer per uur. De politie is daarop extra gaan handhaven .
Tijdens de wegwerkzaamheden is de A8 voor verkeer richting Alkmaar gewoon open, maar ter hoogte van de afritten Zaandijk en Zaanstad rijdt het verkeer over twee versmalde rijstroken. Ook is er een rijstrook nodig voor de hulpdiensten. Hierdoor is er geen ruimte om veilig uit te voegen. Afrit 2 (Zaandijk) is dan ook tot 11 augustus afgesloten voor alle verkeer. Het goede nieuws is dat afrit 3 (Zaanstad) vanaf zondag 26 juli 06:00 uur naar verwachting weer open kan. Het werk aan de weg gaat 24 uur per dag door.
De afsluiting van de A8 richting Amsterdam levert voor de hulpdiensten een unieke situatie op. Een speciale calamiteitenstrook is ingericht om korte aanrijtijden van ambulance en politie te kunnen garanderen. Daar is verkeersadviseur bij politie-eenheid Noord-Holland Cor Zwier nauw bij betrokken. B ij groot onderhoud aan de weg zoeken Rijkswaterstaat en de betrokken aannemer altijd overleg met de politie, maar bij het werk aan de A8 i s de samenwerking intensiever dan anders vanwege de speciale calamiteitenstrook. De noodzaak voor die strook hangt weer samen met wegwerkzaamheden aan de snelweg A10 .
'In de regel richt Rijkswaterstaat de weg bij werkzaamheden in met een zogenaamde contraflow, ’ legt Zwier uit. ‘ Dat betekent dat er voor beide richtingen in elk geval één rijstrook beschikbaar is, ook voor hulpdiensten. ’ Bij de A8 is deze constructie niet mogelijk vanwege prioritering van de snelweg A10: ‘D e ringweg van Amsterdam is namelijk cruciaal voor de doorstroming van het verkeer in de wijde omgeving. De A10 moet simpelweg altijd kunnen leegstromen, onder meer naar de A8. Daarom is het nodig om op de A8 minimaal twee rijstroken richting Alkmaar open te houden. Dat betekent dat er geen enkele rijstrook meer beschikbaar is voor verkeer in tegengestelde richting. ’
Een maand lang geen rijbaan in de richting van Amsterdam vormt een behoorlijk probleem voor de hulpdiensten. De A8 is namelijk óók een belangrijke verbinding voor bijvoorbeeld de ambulances in de omgeving, weet Zwier. ‘
Die moeten vanuit Zaandam centrum niet alleen Krommenie en Wormerveer snel kunnen bereiken, maar in spoedgevallen worden patiënten ook vaak naar de ziekenhuizen in Amsterdam gebracht. Daarvoor is de A8 zo’n beetje de enige mogelijke route. Omleiding van de hulpdiensten via het onderliggende wegennet is geen optie, zeker nu het daar extra druk is door de afsluiting van de snelweg.
’
Een flink dilemma, dat resulteerde in een unieke oplossing.
'We kwamen op het idee voor een aparte rijstrook voor hulpdiensten, die deels door het werkvak heen loopt en deels langs het verkeer in tegengestelde richting. We gebruiken de strook nu regelmatig en het werkt goed. Tegelijk monitoren we de situatie goed om te zorgen dat het zo veilig mogelijk gebeurt. Op de brug bijvoorbeeld wordt de vluchtstrook die is omgebouwd tot calamiteitenstrook iets smaller. Daardoor buigen de calamiteitenvoertuigen in de richting van het tegengestelde verkeer. Juist op die plek was er een opening in de bebakening. Dat hebben we nu veiliger ingericht met dichtere bebakening.’
Zo’n smalle calamiteitenstrook is sowieso niet de gemakkelijkste route om te rijden met een ambulance. Daarom rijden de politie en ambulancedienst maar ook de brandweer af en toe een proefrondje om de route te verkennen. ‘ Omdat er geen vangrail tussen zit, kan er ook verwarring ontstaan bij burgers die in tegengestelde richting langsrijden. Maar voor alle duidelijkheid: de calamiteitenstrook is echt alleen bedoeld voor brandweer, ambulance en politie. Zij weten wat ze doen ’, verduidelijkt Zwier.