Er is in Zaanstad zeer verdeeld gereageerd op het definitief afblazen van een verbindingsweg tussen de A8 en de A9. Bij natuurbeschermers ging de vlag uit en bij politieke partijen als Rosa, de SP en de Partij voor de Dieren knalden virtuele champagnekurken. Maar elders is de stemming bepaald zwartgallig.
Wethouder Gerard Slegers noemt de resultaten van het onderzoek van de provincie naar de haalbaarheid van de drie nog op tafel liggende verbindingen 'zeer teleurstellend'. Ze leggen volgens hem bloot dat het bereikbaarheidsvraagstuk voor Noord-Holland boven het Noordzeekanaal met de huidige woningbouwambities veel groter is dan alleen de verbinding A8 - A9. 'Deze verbinding blijft noodzakelijk als onderdeel van het Rijkswegennetwerk. Een aanpak van de N203 met substantiële maatregelen voor de leefbaarheid en lokale bereikbaarheid kan daar niet op wachten.'
Over de uitgangspunten van de door de provincie aangekondigde variantenstudie voor de N203 langs Krommenie en Assendelft gaat Zaanstad de komende weken nog in gesprek met de provincie. 'Het college bereidt momenteel een reactie voor op de recente ontwikkelingen,' schreef hij aan de raad. Raadslid Rob Karst van Lokaal Zaans, die zich als inwoner van Krommenie al bijna tien jaar inzet voor de verbindingsweg is beduidend minder terughoudend. De uitkomst van het hernieuwde onderzoek laat zich in zijn ogen nu al raden en potentieel kraait er oproer.
'Er gebeurt dus eigenlijk helemaal niets. De afdronk bij de inwoners van Krommenie en Assendelft is: 'Jammer, maar jullie tellen niet mee'. Je kan tenslotte beter de inwoners van twee kleine dorpskernen dagelijks opzadelen met verkeerschaos dan dat je automobilisten op de autosnelweg in de file aan laat sluiten,' sneert hij. De verwachting is dat met een verbindingsweg de A7, A8, A9 en A10 het extra verkeer niet meer kunnen verwerken. Daar worden de files dan langer.