Groene Combinatie opgelucht over afblazen verbindingsweg A8 - A9

29 mei , 12:30 Actueel
unnamed 3
Landschap Noord-Holland

De Groene Combinatie van (natuur)organisaties en bewonersgroepen is 'opgelucht' dat de verbindingsweg tussen de A8 en A9 van de baan is en ook positief over 'de zorgvuldige manier waarop de provincie Noord-Holland tot het besluit is gekomen om niet verder te gaan met het Landschapsplan (voor het Golfbaanalternatief) en de variant langs Kreekrijk'.

 'Met deze uitkomst blijft het unieke landschap dat de status van Unesco werelderfgoed heeft behouden. In de aanpak zijn het landschap èn de leefomgeving én de impact op de Stelling van Amsterdam nadrukkelijk zijn meegewogen in de besluitvorming, Dit onderzoek onderstreept dat nieuwe infrastructuur niet altijd leidt tot de gewenste verbeteringen en soms zelfs nieuwe knelpunten veroorzaakt. Een brede en integrale benadering is daarom essentieel,' zegt Bas Ruter van Landschap Noord-Holland.

Uit provinciaal onderzoek blijkt dat de verbindingsweg dwars door het groene longgebied meer verkeer zal aantrekken en dat het wegennet boven het Noordzeekanaalgebied helemaal verstopt raakt. Bovendien zal de problematiek van geluidsoverlast en luchtvervuiling verschuiven van de inwoners in Krommenie en Assendelft naar onder meer de inwoners van de Broekpolder bij Heemskerk. De variant langs Kreekrijk heeft het zelfde effect en blijkt ook geen haalbaar alternatief.

N203

De Groene Combinatie steunt het voornemen van de provincie om na de zomer een variantenstudie te starten voor de bestaande N203. Het verder onderzoeken van hoe deze route beter benut kan worden – met oog voor doorstroming én minimale overlast voor omwonenden – 'biedt een kans om met minder impact op natuur en landschap toch bij te dragen aan de bereikbaarheid van de regio'. De Groene Combinatie wijst op bestaand beleid van de provincie om de transitie van autovervoer naar duurzame alternatieven te bewerkstelligen.

'Je kunt in deze situatie denken aan een overstappunt bij de A9 voor Uitgeest om woon-werkverkeer in snelbussen direct naar de bestemming te brengen in de metropoolregio Amsterdam; een maximumsnelheid van 50 kilometer voor autoverkeer tussen het huidige traject A8 - A9, met tijdens de spits een vrije baan voor bussen; intensivering en afstemming van de  OV-verbindingen; uitbreiding van het fietspadennetwerk om reizigers te helpen omschakelen van auto naar rrm duurzaam alternatief'.

Samenstelling 

De Groene Combinatie bestaat uit de volgende organisaties en bewonersgroepen: Buurtcomité Busch en Dam, Vogelbeschermingswacht Zaanstreek, Landschap Noord-Holland, Stichting Oer-IJ, Platform Houd Broekpolder Leefbaar, Samenwerkende Vogelwerkgroepen Noord-Holland, Open Polders Assendelft, Natuurmonumenten, Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland, LTO Kennemerland - Midden-Zaanstreek, Kontakt Milieubeheer Zaanstreek en expert Stelling van Amsterdam Kees de Wildt.