Vanaf 1 januari Meldpunt Problemen met Verhuurders

22 dec 2023, 13:54 Actueel
screenshot 20231222 135159
PxHere / CC0 Publiek Domein
Vanaf 1 januari is er een nieuw meldpunt waar huurders en woningzoekenden kunnen aangeven dat een verhuurder of bemiddelaar zich niet aan de regels houdt. Het Meldpunt Problemen met Verhuurders kan ervoor zorgen dat gemeente ingrijpt. Handhaving kan gaan om een waarschuwing, maar kan ook leiden tot een boete.
De Wet goed verhuurderschap regelt de verhuur van woonruimte door particulieren. Wie huurt bij ZVH, Eigen Haard, Parteon, Rochdale, Woonzorg Nederland of WormerWonen kan ook een melding doen, maar de gemeente kan niet handhaven op de corporaties. Zij moeten zich voor een oplossing richten tot de klachtencommissie van de verhuurder. Er is een lijst met klachten die tot ingrijpen kunnen leiden:
  • Niet gekozen worden als huurder venwege discriminatie;
  • Een verhuurder die u bang maakt of bedreigt;
  • Een verhuurder die een te hoge waarborgsom vraagt (meer dan twee maanden huur);
  • Er door de verhuurder of makelaar bemiddelingskosten worden geëist;
  • De verhuurder te hoge of foute servicekosten vraagt;
  • De verhuurder u geen schriftelijk huurcontract geeft;
  • Het huurcontract geen informatie geeft over uw rechten en plichten bij de huur van de woning; de hoogte van een waarborgsom (als die gevraagd wordt) en wanneer u het bedrag weer terugkrijgt als het contract stopt en hoe u de verhuurder kunt bereiken;
  • Arbeidsmigranten kunnen zich melden als de huur aan een arbeidscontract gekoppeld wordt of wanneer dat is opgesteld in een taal die ze niet begrijpen.
Zaanstad werkt voor het meldpunt samen met Stichting !Woon. Wie een klacht heeft die valt onder de Wet goed verhuurderschap kan zich daar schriftelijk melden . !Woon heeft vanaf 8 januari ook elke maandag tussen 14:00 uur en 16:00 uur een inloopspreekuur in de Bieb aan de Westzijde in Zaandam.