Met twee wielen op de stoep parkeren niet meer getolereerd

07 feb 2018, 15:31 Actueel
zweeds parkeren
Google Street View

De PvdA stelde vragen naar aanleiding van het ‘plotseling’ niet langer gedogen van half op de stoep geparkeerde auto’s in Krommenie , en wilde onder meer weten waar dat verder nog voorkomt, dat zogenoemde Canadees parkeren. Nu, dat is allesbehalve een zaak die alleen in Krommenie speelt.

In haar antwoorden somt het college de notoire plekken op: in de wijk Waterrijk en het centrum van Assendelft, Krommenie West (Noorderham en Willis), Krommenie Oost (Noorderhoofdbuurt), Oud Zaandijk, in heel Wormerveer en in Zaandam (Russische Buurt, Poelenburg, Rosmolenbuurt en ’t Kalf.

Eindje verder lopen

Allemaal plekken met een hoge parkeerdruk, maar die moet ook weer niet overdreven worden, vinden B&W: ‘Het is bekend dat in genoemde wijken veel auto’s geparkeerd staan, maar ook dat er in de directe omgeving van deze wijken/buurten parkeerplaatsen onbezet zijn.’

Klachten van bewoners

Het niet langer tolereren van stoepparkeren is ingegeven door klachten van bewoners, heeft het college aan. Die klagen dat zij door fout geparkeerde auto’s het trottoir af moeten om via de rijbaan verder te kunnen. ‘De boa’s bevestigen dat die feitelijke situatie met enige regelmaat voorkomt. Dit levert gevaar voor de veiligheid van voetgangers op.’

Boa aan regels gebonden

En met twee wielen op de stoep staan mag nu eenmaal niet. ‘In wet- en regelgeving zijn duidelijke kaders gesteld voor parkeerregulering. De opsporingsambtenaar (boa) werkt op basis van die kaders. De boa heeft niet de bevoegdheid om de grenzen van veiligheid zelf te bepalen. Indien iemand op een onjuiste wijze parkeert (trottoir) en de boa gedoogt dit, dan gaat daar een voorbeeldwerking vanuit. Dat kan ertoe leiden dat er meer van dergelijke parkeergedragingen volgen waardoor gevaarlijke of hinderlijke situaties kunnen ontstaan.’

Verzakkingen

Bovendien kunnen verzakkingen ontstaan met als gevolg stijgende kosten voor het beheer van de openbare ruimte. En tenslotte komt ook leefbaarheid in het geding, ‘indien in wijken massaal wordt geparkeerd op plaatsen waar dit niet is toegestaan’.

Zero tolerantie

Stoepparkeerders kunnen bonnen tegemoet zien, zoveel wordt wel duidelijk. ‘Het college is niet voornemens om niet handhavend op te treden tegen parkeerovertredingen in wijken met een hoge parkeerdruk. Dit om precedentwerking te voorkomen waardoor mogelijk meerdere auto’s fout parkeren en er alsnog gevaar of ernstige hinder wordt veroorzaakt. Daarnaast speelt het gelijkheidsbeginsel een rol. Fout geparkeerde auto’s worden in wijken met een hoge parkeerdruk en gelijkelijk in wijken met een minder hoge parkeerdruk door boa’s voorzien van een bekeuring.’

Bij scholen meteen een bon

Een beetje goed nieuws is er ook: als de handhavers nog niet eerder langs zijn geweest zal er altijd eerst worden gewaarschuwd. Maar pas op: ‘Deze werkwijze wordt echter niet gehanteerd als er sprake is van een gevaarlijke situatie zoals het hinderlijk parkeren bij scholen.’