Het ‘lange zebrapad’ dat het college aan wil leggen op
de kruising Rustenburg - Gedempte Gracht roept vragen op bij Rosa. De maatregel zou voortvloeien uit meldingen van gevaarlijke situaties, en Ruud Pauw wil weten welke soort verkeersdeelnemer daar last van heeft.
Het college wil de voetganger die over de Gracht van en naar het station loopt beter beschermen en liet weten daarmee ook een wens van de raad in te willigen, maar Pauw heeft die vraag van de raad nergens terug kunnen vinden. Ook is hij gestruikeld over een zin in het rapport van de verkeersdeskundige die de situatie ter plekke onderzocht: ‘Een mooi voorbeeld van een dergelijk lang zebrapad is nu onder andere aanwezig in Den Haag, op de kruising van de voetgangersstroom op de Turfmarkt vanaf het Centraal Station stad in, met de Oranjebuitensingel/Zwarteweg welke voor zover bekend goed functioneert.’ Wat betekent ‘voor zover bekend’ in dit verband?
Fietsersbond
Pauw stelt morgenavond verder de vraag wat de Fietsersbond en het bureau PBT Consult dat de toegankelijkheid voor mensen met een beperking bekeek van het voorstel vinden. Ook een ervaringsdeskundige gaf er een oordeel over en daar is de Rosa-voorman eveneens benieuwd naar. In het advies van de expert is daarnaast sprake van het verplaatsen van de laad- en losplaats ten zuidwesten van de kruising en van het aanbrengen van blindengeleidelijnen op de zuidelijke oversteekroute, maar het is niet duidelijk wat het college met die onderdelen van het rapport van plan is.
[embed][/embed]
Prullenbak in
Wat Rosa betreft kan het hele voorstel overigens van tafel: de schaarse tijd en middelen van de gemeente kunnen beter worden ingezet voor 'verbetering van de verkeersveiligheid op plekken die daadwerkelijk een gevaar opleveren voor verkeersdeelnemers,' aldus Pauw.