Reizigersclub wil schadevergoeding bij uitval bussen

04 jan 2024, 10:47 Actueel
screenshot 20231125 130338 915x518 1
Wikimedia / Robbie Klinkenberg

Het is niet alleen in de Zaanstreek hommeles met het busvervoer. Nieuwe concessiehouders zoals EBS hier kampen door het hele land met problemen. Reizigers klagen 'steen en been' over vertragingen en uitval, stelt reizigersorganisatie Rover, die van mening is dat gedupeerden moeten worden gecompenseerd.

In Zaanstad probeerde Wormerveerder Michel Schermer dat nadat hij afgelopen week in de nacht van vrijdag op zaterdag tot twee keer toe een taxi moest nemen, maar EBS gaf niet thuis toen hij om een vergoeding van de extra kosten vroeg. Dorpsgenoot Dustin Benjamins verzamelt klachten van mensen die lang of zelfs tevergeefs op een bus stonden te wachten, om die door te spelen aan de Vervoerregio Amsterdam ([email protected]). De Vervoerregio koos EBS als de nieuwe vervoerder.

EBS werd ook de vervanger van Arriva in Flevoland en in Twente nam Arriva het busvervoer van Keolis over, inclusief de spoorlijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Wisselingen van vervoerders hebben in het verleden vaker voor klachten gezorgd, stelt Rover. De problemen lijken dit jaar nog eens te worden versterkt door het personeelstekort dat in vrijwel het hele land al langer zorgt voor uitval van bussen. 'Het is vreemd dat vervoerbedrijven het trucje van een concessiewisseling nog steeds niet onder de knie hebben,' stelt Rover-directeur Freek Bos. De Vervoerregio Amsterdam bestudeert momenteel een door EBS gemaakt verbeterplan.

[embed][/embed]