Het bericht dat de provincie gemeenten vraagt om het aantal vereiste parkeerplekken bij nieuwbouw te verlagen om daardoor sneller te kunnen bouwen zal in Zaanstad met zeer gemengde gevoelens worden ontvangen. Deels met gejuich en deels met afschuw. Er zijn weinig zaken die de gemeenteraad zó principieel verdelen als ruimte voor parkeren.
De provincie heeft er geen boodschap aan. 'Er wordt in Noord-Holland hard gewerkt aan het bouwen van nieuwe woningen. Daar zitten veel mensen op te wachten. Om ervoor te zorgen dat we deze woningen zo snel mogelijk kunnen bouwen, moeten we constant blijven kijken waar het spaak loopt. Het parkeerbeleid is één van de dingen waar gemeenten naar kunnen kijken om vertraging te voorkomen,' zegt Gedeputeerde Jelle Beemsterboer.
Veel gemeenten passen volgens de provincie nog te hoge parkeernormen toe waardoor er kostbare ruimte verloren gaat die hard nodig is voor bijvoorbeeld extra woningen, groen of speelruimte. Ook vraagt de provincie gemeenten om deelvervoer te stimuleren. Dat laatste is ook een stokpaardje van wethouder Gerard Slegers, maar de resultaten zijn tot nu toe niet spectaculair.
Omdat kennisinstituut Crow onlangs de richtlijnen heeft aangepast ontstaat er in veel gemeenten ruimte, ziet de provincie. Die gaat de komende tijd aandacht vragen voor het aanpassen van parkeernormen in gesprekken met gemeenten. Daarnaast is een handreiking opgesteld. Hierin staan concrete tips voor maatwerk bij parkeernormen. 'Woningbouwprojecten worden duurder als parkeernormen te hoog zijn. Daarnaast zien we te vaak dat parkeerplaatsen onbenut blijven bij nieuwbouw. We willen daarom snel inspelen op de aangepaste Crow-richtlijnen,' laat Beemsterboer weten.
Gemeenten volgens hem overwegen om een plek voor een deelauto te zien als vervanging voor parkeerplekken, zoals gemeenten als Hollands Kroon, Schagen en Den Helder al doen. Ze kunnen deelauto’s meer stimuleren door normen op te nemen die bepalen hoeveel reguliere parkeerplaatsen kunnen worden vervangen door deelauto’s en deze aan een plan toe te voegen. Afhankelijk van hoe stedelijk het gebied is, kan dit volgens het Crow gaan om een vervanging van gemiddeld vijf tot acht plekken. Ook helpt het om bij nieuwbouw goede wandel- en fietsverbindingen en goede OV-voorzieningen aan te leggen.