Provinciaal Actieplan Geluid ter inzage: maatregelen langs N203 in Krommenie

05 sep , 9:00 Actueel
Screenshot_20250903_134519
Provincie NH

De provincie wil de komende acht jaar ruim 50 kilometer stiller asfalt, veertien kilometer geluidscherm en een verlaging van de maximumsnelheid op anderhalve kilometer provinciale weg realiseren om geluidoverlast van verkeer op provinciale wegen te verminderen. Dit staat in het ontwerp Actieplan Geluid 2025-2029 dat van 8 september tot 20 oktober ter inzage ligt. In Zaanstad gaat het om twee stukjes van de N203 in Krommenie. 

In Noord-Holland ervaren naar schatting 17.100 inwoners ernstige geluidhinder door provinciale wegen, zegt Gedeputeerde Jeroen Olthof van Mobiliteit en Gezonde Leefomgeving. Het doel is om dit aantal in 2050 gehalveerd te hebben. 'Want we zien dat het effect van geluidshinder ontzettend groot kan zijn. Van slecht slapen tot een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. We kunnen helaas niet alle hinder oplossen, maar met ieder nieuw actieplan zetten we wel concrete stappen om het te beperken.' Inwoners kunnen hier hun zienswijze indienen.

In Zaanstad staat alleen Krommenie op de nominatie voor verbetering.
In Zaanstad staat alleen Krommenie op de nominatie voor verbetering.

Op alle locaties waar het geluid op de gevel van bijvoorbeeld een woning of een school hoger is dan 50 decibel wordt gekeken of er maatregelen mogelijk zijn. In Noord-Holland zijn dat momenteel 20.200 gebouwen. De provincie gaat eerst aan de slag bij ongeveer een derde daarvan. Deze gebouwen liggen langs provinciale wegen waar de komende acht jaar al werkzaamheden gepland staan. Zo kunnen werkzaamheden gecombineerd worden.

Daarbij wordt ook gekeken of maatregelen technisch uitvoerbaar zijn en of de gezondheidseffecten van minder geluid opwegen tegen de kosten. Wanneer de provincie op een locatie concreet aan de slag gaat, wordt definitief bepaald welke maatregelen worden toegepast en hoe deze eruit komen te zien. Dit gebeurt samen met de omgeving. Er zijn ook relatief eenvoudige manieren om geluidsoverlast terug te dringen. 

Stil(ler) asfalt

Steenmastiekasfalt (SMA) is het type asfalt dat op provinciale wegen vaak wordt toegepast als geen geluidmaatregelen nodig zijn. Dit type asfalt bevat holle ruimten die vrijwel geheel worden gevuld door mastiek (zand, vulstof en bitumen). Mastiek heeft een grote duurzaamheid en een zeer hoge weerstand tegen vervorming. De grootte van de ‘steentjes’ in steenmastiekasfalt varieert. Een verbeterde versie hiervan is akoestisch geoptimaliseerd SMA-NL8. Bij 50 kilometer per uur maakt verkeer op SMA-NL 8G+ ongeveer één decibel minder geluid en bij 80 kilometer twee decibel. 

Stillere banden

Autobezitters kunnen ook zelf invloed uitoefenen op het omgevingsgeluid. Boven een rijsnelheid van ongeveer 40 kilometer per uur overstemt het bandengeluid het motorgeluid. Het bandengeluid kan met stillere banden verminderd worden. Dit zijn banden met een aangepast profiel en ander materiaalgebruik. Er zijn tot vijf decibel stillere banden op de markt. De Europese normen voor de geluidemissie van banden worden over enkele jaren iets aangescherpt.

Bron: Actieplan Geluid
Bron: Actieplan Geluid

Het effect van stillere banden is in de eerste plaats dat het in de auto stiller is, wat voor de inzittenden bij hogere rijsnelheden duidelijk prettiger is. Stillere banden zijn door de lagere rolweerstand ook energiezuiniger en hebben een beter remgedrag op een nat wegdek, waardoor de verkeersveiligheid toeneemt.

Bamboe geluidscherm

Noord-Holland heeft samen met Rijkswaterstaat, de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam onderzocht of levende dichtbegroeide bamboe een alternatief is voor een traditioneel geluidscherm. Dat is acht jaar lang onderzocht langs de N245 tussen Alkmaar en Schagen, maar het bamboe geluidscherm blijkt maar ongeveer twee decibel tegen te houden. Dit is onvoldoende om een traditioneel geluidscherm te kunnen vervangen.

GeluidVangrail

Meer muziek zit in een GeluidVangrail: een combinatie van een geleiderail (vangrail) en een laag geluidscherm. De vangrail heeft een diagonale metalen plaat, die de opening aan de onderkant van de geleiderail dicht en die het geluid van het verkeer op de weg naar de berm reflecteert. Daar wordt het geluid voor een groot deel geabsorbeerd, In 2020 is bij de N512 in Egmond aan den Hoef een geslaagde praktijkproef uitgevoerd.  

De GeluidVangrail.
De GeluidVangrail.

Op verschillende locaties in de provincie ervaren bewoners overlast van luide voertuigen. Het is juridisch nog niet mogelijk om de eigenaren van deze voertuigen met hulp van een geluidflitspaal te beboeten. Dat kan nu alleen op basis van bemande controles en geluidmetingen door de politie. Er loopt wel een landelijke proef waarin onderzocht wordt of directe beboeting via een geluidflitspaal mogelijk kan worden gemaakt.

Op de N525 in Laren is dit jaar een onderzoek gestart met een geluiddisplay. Het systeem meet de geluidproductie van individuele passerende voertuigen en waarschuwt de bestuurders als hun voertuig te veel lawaai maakt. Met deze maatregel wil de provincie bestuurders bewust maken van hun gedrag en hen aanmoedigen om rustiger te rijden, onnodig lawaai te voorkomen en niet te hard op te trekken. De geluiddisplay blijft een jaar staan. Daarna wordt bepaald of de geluidoverlast erdoor is verminderd.