Er zijn 24 ‘officiële’ reacties binnengekomen op de voorgestelde aanpak van de Thorbeckeweg en 40 via social e media. Een animatie van het project op YouTube is meer dan 4000 keer bekeken. De meeste reacties op de plannen om de verkeersdruk in Vijfhoek, Ambacht en Thorbeckeweg aan te pakken waren positief, met enkele kanttekeningen voor aanpassingen of oplossingen die echter veelal al waren gesneuveld vanwege de kosten.
Sommige indieners gaven aan zich zorgen te maken over de luchtkwaliteit en de geluidsoverlast en beide aspecte n worden in vervolgonderzoeken nog verder onderzocht. Ook wordt gekeken naar de mogelijkheid om éé n en hetzelfde snelheidsregime toe te passen op de Thorbeckeweg, waar nu nog meerdere maximum snelheden a fgewisseld worden. Daarnaast wordt b ekeken of het Shell-tankstation bij de Vijfhoekkruising naar een locatie een stuk richting het o osten verplaatst kan worden, eveneens langs de Thorbeckeweg. D at betekent naar verwachting dat er minder bomen hoeven te sneuvelen en dat er een grotere afstand komt tussen de weg en de woningen. De start van de bouw wordt medio 2021 verwacht en de o plevering eind 2022 / begin 2023. Het verbeteren van de Thorbeckeweg betekent op hoofdlijnen:
[embed][/embed]
Er is op verschillende vlakken in de plannen rekening gehouden met het groen, de diversiteit en de beplanting. A lle te kappen bomen worden teruggeplant en uit overleggen met Kontact Milieubeheer Zaanstreek zijn verschillende verbetermaatregelen gekomen , zoals een Honey Highway voor bijen waarvoor de bermen van de weg met een bloem enmengsel worden ingezaaid dat meerdere seizoen bloeit. Voor elke te herplanten boom is het budget verhoogd van 400 naar 750 euro , zodat er grotere vervangende bomen met meer natuurwaarde kunnen komen .
Er wordt nog gestudeerd op verkeersomleidingen en verkeersmaatregelen tijdens de werkzaamheden. Verwacht wordt dat daar eind dit jaa r een plan voor ligt. Het verkeer op de N516 – Thorbeckeweg moet met twee maal twee rijstroken van maandag tot en met vrijdag ongestoord kunnen blijven rijden. H et noordelijke deel van de Wibautstraat moet volledig aangesloten o p de Thorbeckeweg e n alleen het zuidelijke deel mag tijdelijk voor meerdere maanden afgesloten worden, maar pas na de aanleg van de nieuwe aansluiting ter hoogte van de Vlinder. Er moet geen extra verkeer over de Zuiddijk g eleid worden en bus- en fietsbrug de Vlinder moet verder verkeersvrij blijven. Of busbrug de Binding gedurende de bouwperiode 24/7 open kan is nog niet besloten .
[embed][/embed]
Voorstellen om openingen van de Den Uylbrug voor de scheepvaart te beperken maken geen kans. De p rovincie coördineert en beheert e openingstijden en openingsregimes van de vaarwegen namens tien vaarwegbeheerders (Rijkswaterstaat, het hoogheemraadschap, de gemeenten Amsterdam, Alkmaar, Haarlem, Haarlemmermeer, Purmerend, Zaanstad en dan nog WaterNet). Eé n van de doelstelling en is het bevorderen van de beroepsvaart op de Zaan om minder vrachtvervoer over de weg noodzakelijk te maken. D e beroepsvaart vindt altijd doorgang ongeacht het tijdstip en het aantal voorgaande openingent.
Voor de recreatievaart is afgesproken dat er maximaal twee keer per uur een brug of sluis voor die schepen opengaat. Wel mag de recreatievaart meevaren indien er een aanvraag is van de beroepsvaart. Een tunnel in plaats van een brug zit er niet in: die zou circa 900 miljoen euro zou kosten terwijl op dit moment h et beschikbare budget rond 80 miljoen bedraagt. Een tunnel bij Buitenhuizen vergt een vergelijkbare investering.