De Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben officieel bezwaar ingediend bij het ministerie van Infrastructuur tegen de bezuinigingen op het OV. De organisaties doen dit bij hoge uitzondering omdat ze de bezuiniging beschouwen als onrechtmatig en in strijd met de beginselen van behoorlijk bestuur.
'Dit is geen lichtzinnige beslissing geweest. Het maken van bezwaar is een zware maatregel die we liever niet inzetten. Maar we zien geen andere optie. Het Rijksgeld is er voor het goed uitvoeren van onze taken: het zorgen voor goed OV, zodat mensen kunnen komen waar ze moeten zijn. En die taken zijn niet veranderd. Dan valt deze bezuiniging niet te rechtvaardigen,' zegt Melanie van der Horst, voorzitter van de Vervoerregio Amsterdam.
Jan van Zanen, voorzitter Metropoolregio Rotterdam Den Haag voegt daaraan toe: 'De bezuiniging van 110 miljoen is terug te voeren op een administratieve fout. Het Rijk erkent dat ook maar trekt de bezuiniging vooralsnog niet in. Met desastreuze gevolgen voor de OV-reizigers. Voor die mensen nemen we het op. Tot 20 procnt minder bussen en flinke prijsstijgingen op ritten met bus, tram en metro. Je moet het niet willen en wij willen het voorkomen.'
De bezuiniging van 110 miljoen euro is op de Brede doeluitkering. De vervoerregio’s zijn daar vrijwel volledig afhankelijk van voor de uitvoering van het openbaar vervoerbeleid. Dat betekent onvermijdelijk dat beide organisaties hun taken niet meer volledig kunnen uitvoeren. Het gaat over iets essentieels: het opdrachtgeverschap van het openbaar vervoer per bus, tram en metro en het financieren van onderhoud van railinfrastructuur en de verbeteringen in de regionale infrastructuur voor het OV, de fiets en (vracht)auto's.
Het indienen van het bezwaarschrift geeft de mogelijkheid om in de toekomst juridische vervolgstappen te ondernemen. Andere voorbeelden van eenzijdige bezuinigingen die het Rijk heeft gedaan, zoals bij de jeugdzorg, zijn in het verleden succesvol aangevochten door organisaties.