Noord-Hollanders hebben de meeste microcars - en willen er nog meer

01 okt , 11:00 Actueel
Screenshot_20251001_100929
MicroMobiel.nl

Microcars worden steeds populairder en nergens is de belangstelling zo groot als in Noord-Holland. De groep die er al eentje bezit is weliswaar nog klein (wel het grootst van heel Nederland), maar ruim een kwart van de Noord-Hollanders overweegt er eentje aan te schaffen. Dat blijkt uit onderzoek van micromobiliteitsplatform MicroMobiel.nl

Volgens oprichter Frank Breukelman van MicroMobiel.nl sluit dit naadloos aan bij de stedelijke context: 'In een provincie met drukke steden speelt de microcar precies in op de behoefte aan compacte en wendbare mobiliteit. Je hebt minder zorgen over parkeren, je komt overal makkelijk tussendoor en voor korte ritten binnen de stad is het een heel efficiënt vervoermiddel. Dat verklaart waarom Noord-Holland ook qua bezit al vooroploopt.'

Bron: MicroMobiel.nl
Bron: MicroMobiel.nl


De rol van de micro-auto binnen het huishouden blijkt sterk te verschillen tussen leeftijdsgroepen. Zo zien jongeren het vervoermiddel veelal als alternatief voor de fiets of als tweede auto. Alle andere leeftijdsgroepen zien het echt als volwaardig alternatief voor de huidige eerste/enige auto. Dat verraste ook Breukelman, maar het is volgens hem ook wel te verklaren: 'De meeste Nederlanders rijden gemiddeld maar zo’n 30 kilometer per dag, vaak binnen de eigen stad of het dorp,' zegt hij. 'Dat betekent dat het gros van onze dagelijkse ritten uitstekend met een microcar gemaakt kan worden.'

Sterke stijging

Landelijk zegt één op de vijf inwoners een microcar interessant te vinden, waarvan de helft er zelfs al eentje bezit of serieuze aankoopplannen heeft. Uit eerder onderzoek van het platform bleek dat er inmiddels bijna 24.000 rondrijden in Nederland, een stijging van 38 procent in vijf jaar tijd. In Noord-Holland is de brommobiel het populairst in Laren en Blaricum. Een microcar kan een brommobiel zijn - een bromfiets met meer dan twee wielen en een gesloten carrosserie, die maximaal 45 kilometer per uur kan - maar ook een klein voertuig dat harder kan, vaak 80 of 90 kilometer per uur.