Nepfilmpje 'urinerende moslim' in Zaandam weer massaal bekeken: Grok kansloos

25 mei , 11:49 Actueel
screenshot 20250525 103100
Creative Commons 4.0 International

Het in toenemende mate omstreden berichtenplatform X van de Amerikaanse techmiljardair Elon Musk is er met de toevoeging van de chatbot Grok weliswaar iets minder toxisch op geworden, maar de vraag is in hoeverre het algoritme achter het sociale medium de doelgroep bereikt. Als Grok om verificatie wordt gevraagd is die accuraat, maar de gebruikers van X zijn dan veelal al niet meer geïnteresseerd.

Neem de 'grap' met een video over een moslim die in een AH-vestiging in Zaandam over varkensvlees zou plassen. Het filmpje is al enkele jaren oud maar blijft door de digitale wereld zwerven. Enkele dagen geleden werd het opnieuw als echt gepost met onmiddellijke respons: 

screenshot 20250525 100204
screenshot 20250525 101302

Grok is ontwikkeld door xAI, het AI-bedrijf opgericht door Musk. Deze geavanceerde chatbot is ontworpen om gebruikers te voorzien van nauwkeurige en actuele informatie, maar tenzij alle info van Grok automatisch bovenaan te reacties terechtkomt is het een vrij nutteloos wapen tegen desinformatie op een platform dat juist floreert omdat het onder het mom van vrijheid van meningsuiting tot een beerput vol leugens en bedrog is verworden. Niet in de laatste plaats door Musk zelf, die met verve is toegetreden tot de het leger verspreiders van 'alternatieve feiten'. Al lijkt hij nu afscheid genomen te hebben van zijn politieke bijbaan om zich weer volledig te richten op zijn bedrijven, waaronder het inmiddels breed verguisde Tesla, is het de vraag of Musk zijn gedrag op zijn eigen X gaat veranderen.