Mes in budget OV-regio Amsterdam; treinkaartjes fors duurder

18 sep , 9:21 Actueel
screenshot 20240918 091946
Het openbaar vervoer wordt volgend jaar fors duurder, hoewel treinen, bussen en metro's voor een grote groep mensen nu al onbetaalbaar zijn. De Vervoerregio Amsterdam probeert onder meer met gratis kaartjes voor minima meer reizigers naar het OV te lokken, maar met nog hogere prijzen lijkt dat onbegonnen werk.
Hoewel de treinkaartjes van NS volgend jaar minder in prijs stijgen dan eerder was aangekondigd, houdt reizigersorganisatie Rover zorgen over de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. De organisatie wijst hierbij ook op de bezuinigingen op het OV in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag die gisteren bekend werden.  Het openbaar vervoer in de drie grote steden moet het vanaf 2026 doen met 110 miljoen euro minder. Hoewel de bezuiniging pas over ruim een jaar ingaat, moeten de regio's komend jaar al rekening houden met het krimpende budget.

Korting

Geld dat specifiek voor het OV in en rond de steden was bedoeld, wordt overgeheveld naar een algemene pot voor provincies en gemeentes. Dat moet administratielasten tegengaan. Maar die overheveling gaat gepaard met een korting van tien procent, stond ook al in het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB. Voor dit jaar was er nog zo'n 1,1 miljard euro begroot voor de vervoerregio's Amsterdam en Rotterdam-Den Haag. Gisteren ging al een brandbrief van beide organisaties naar de Tweede Kamer.

Nieuwbouwlocaties

Het kabinet maakte dinsdag ook bekend dat NS-kaartjes in 2025 niet twaalf maar zes procent duurder worden. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat neemt drie procentpunt van de prijsstijging op zich, de NS de rest. 'Een stijging van zes procent is natuurlijk beter dan twaalf procent, maar het is nog steeds heel erg veel,' reageert een woordvoerder van Rover op de prijsstijging. 'En in combinatie met die bezuinigingen in de grote steden maak ik me grote zorgen. Het kabinet zou juist moeten proberen meer mensen met het OV te laten gaan dan minder.' Volgens Rover vragen de locaties die nu in beeld zijn voor nieuwbouwwoningen ook om goede OV-verbindingen. 'Het is onlogisch om dan op het OV te gaan bezuinigen.'