'Lint Krommenie na herinrichting hindernisbaan fietsers'

06 mrt , 9:11 Actueel
screenshot 20240306 090726
Google Street View
De Stichting Agathebuurt verwijt de gemeente dat die de veiligheid uit het oog is verloren bij de herinrichting van het Lint van Krommenie. Ook de aannemer wordt op de korrel genomen, omdat door het niet nakomen van afspraken verzakkingen optreden bij huizen en schuren. 'Het is tijd om paal en perk te stellen aan dit project.'
De herinrichting van het Vlietsend, de Noorder- en Zuiderhoofdstraat en de Kruisstraat moest het Lint van Krommenie niet alleen mooier maken, maar vooral ook veiliger voor fietsers en voetgangers. De stichting ziet echter het tegenovergestelde gebeuren. Na 'een warrige presentatie' door de pojectleider bij de Dorpsraad in januari is volgens een brief aan het college en de raad één ding zeker: 'Na de herinrichting is het lint veranderd in een hindernisbaan voor fietsers en voetgangers.'

Verkeerscirculatieplen

De straten van het Lint Krommenie krijgen dagelijks veel verkeer te verstouwen. Het nieuwe verkeerscirculatieplan Krommenie moet het vele autoverkeer op het lint verminderen, maar uit onlangs gehouden gesprekken met de gemeente blijkt dat dit plan nog lang op zich laat wachten. Tot die tijd moeten fietsers nog veelvuldig uitwijken voor de vele auto’s, busjes en vrachtwagens en worden gedwongen om 'even een stoepje te pakken' om niet aangereden te worden. Na de herinrichting zal dit een nog hachelijker avontuur worden omdat er een stoeprand van viercentimeter hoog wordt aangebracht. Volgens de Fietsersbond
te laag om te zien, maar hoog genoeg om lelijk achter te blijven haken. Dat maakt het er niet veiliger op en strookt ook niet met de doelstelling om het lint aantrekkelijker te maken voor fietsers.

Fout parkeren

Fout parkeren in het historische centrum is niet alleen een grote ergernis voor de bewoners (diverse huizen hebben schade aan de gevels door aanrijdingen), maar maakt het voor voetgangers en fietsers bijna onmogelijk om veilig op de bestemming te komen, aldus het schrijven. Om dit tegen te gaan zijn er diverse soorten lelijke paaltjes geplaatst, die echter wel noodzakelijk zijn. Ze komen straks niet terug, vanwege landelijk beleid om paaltjes te weren 'en het zou de straat mooier en veiliger maken voor langzaam verkeer'. De Stichting Agathebuurt is niet overtuigd.

Zaankantertjes

'Wij denken dat het anders kan en moet. De huidige betonnen paaltjes zijn inderdaad niet mooi. Daarom hebben wij al eerder geopperd om het 'Zaankantertje' te maken, de Zaanse variant van het iconische Amsterdammertje. Een Zaans groen metalen paaltje met zeven kanten die symbool staan voor de zeven voormalige gemeenten van Zaanstad. Een mooi cadeau in het straatbeeld nu Zaanstad 50 jaar bestaat. Met het Zaankantertje sieren we de straat op en weren we de foutparkeerder. En zou een extra stevige variant niet handig zijn om een ramkraak te voorkomen zoals onlangs op de Zuiderhoofdstraat nog is gebeurd?' Naast paaltjes zijn perken en bomen ook meer dan welkom. 'Onze oproep is dan ook: 'Waar het kan, plant een boom!' Een straatbeeld met veel bomen geeft niet alleen meer allure, maar vooral ook meer schaduw.'

Grondwater

De recent opgedane ervaringen met de vervanging van het riool in de Kruisstraat geven de bewoners van het Lint alle reden tot ongerustheid. Afgesproken was om alleen rondom de graafwerkzaamheden grondwater weg te pompen om zo de houten funderingspalen nat en gezond te houden, maar dat bleek toch niet te kunnen. Mensen zitten nu met deuren die klemmen of ramen die niet meer open kunnen. 'Is dit wat de bewoners van de overige straten te wachten staat, waar diverse Rijksmonumenten nog op poeren gefundeerd zijn? Er moet een goed en doordacht plan komen om verdere schade te voorkomen,' waarschurt de stichting.
[embed][/embed]
En dan zijn er nog de trillingen door grotere voertuigen. Die veroorzaken overlast en zeker als ze te hard door de smalle straatjes rijden. 'Helaas is dit dagelijks de praktijk en veroorzaken deze trillingen schade aan de veelal oudere woningen. De nieuwe herinrichting neemt onvoldoende maatregelen om deze trillingen te voorkomen. Zo kan er gekozen worden om technische maatregelen te nemen in de fundatie van het wegdek, naast snelheidsbeperkende maatregelen. Ondanks de vele verzoeken tijdens de inloopdagen wordt hier geen gehoor aan gegeven.'