Internetconsultatie over hogere belasting op lange vluchten

15 jan , 15:57 Actueel
screenshot 20240902 140135 66d5a8e27f969jpg
Flickr / Nabil Molinari

 Het kabinet wil vanaf 1 januari 2027 de opbrengst van de vliegbelasting verhogen door langeafstandsvluchten zwaarder te belasten. Het doel hiervan is de hogere uitstoot van lange afstandsvluchten zwaarder te belasten en om 248 miljoen euro extra opbrengst te genereren. Tot en met 26 februari kunnen de burgers daar aan de hand van verschillende vragen hun mening over geven

Vliegen heeft naast gemak voor de reiziger ook veel nadelen voor het milieu en de gezondheid van mensen: denk aan het vrijkomen van CO2 en fijnstof. Ook hebben omwonenden te maken met geluidsoverlast. Om deze nadelige gevolgen van vliegen te beprijzen is er sinds 2021 een vliegbelasting. Deze is nu in de vorm van een vast tarief per passagier, waardoor nu evenveel vliegbelasting verschuldigd is over de vlucht naar Bali als naar Italië. Het kabinet wil dit veranderen. 

Voorbeeld andere landen volgen

Het plan is om per 2027 vluchten over lange afstanden met een hogere totale uitstoot meer te gaan belasten. Nederland sluit hiermee aan bij andere Europese landen die deze tariefdifferentiatie al hebben doorgevoerd. Momenteel wordt onderzoek gedaan naar verschillende varianten van de vliegbelasting en de impact van de maatregel. Zo moet bij de uitwerking van de vliegbelasting worden gekeken naar de effecten op onder andere mens, milieu en bedrijvigheid.