Er wordt morgen begonnen met het groot onderhoud van de Zwanenburgbaan, dat tot eind juni gaat duren. Het vliegverkeer zal dan vaker gebruikmaken van de Buitenveldert- en de Schiphol-Oostbaan. Ook zal een klein deel van de vluchten worden verplaatst naar de Kaagbaan.
In piekmomenten kunnen bij zuidenwind mogelijk de Buitenveldertbaan of Schiphol-Oostbaan vaker in gebruik zijn als tweede landingsbaan. Ook kan bij noordenwind de Buitenveldertbaan vaker als tweede startbaan worden ingezet, liet de luchthaven vorig jaar al weten. Vooral omwonenden van de Buitenveldertbaan zullen daardoor extra herrie van vliegtuigen ervaren, terwijl Zaankanters er juist vaker van verschoond blijven. Als alles volgens plan verloopt zal het grote onderhoud tot half april duren en wordt er daarna nog gewerkt aan het vernieuwen van het landingssysteem.
De Zwanenburgbaan is normaal 's nachts af en toe in gebruik in zuidelijke richting, wanneer de Kaagbaan niet beschikbaar is vanwege kort nachtelijk baanonderhoud of wind- en weersomstandigheden. Het vliegverkeer gaat indien noodzakelijk tijdens de onderhoudsperiode 's nachts gebruikmaken van de Aalsmeerbaan als alternatief. Mocht tijdens de onderhoudsperiode de Kaagbaan in de nacht niet beschikbaar zijn dan is een ontheffing aangevraagd om gebruik te mogen maken van de Aalsmeerbaan.
Tijdens en na het groot onderhoud vervangt Luchtverkeersleiding Nederland het Instrument Landingssysteem van de Zwanenburgbaan. Zo'n ILS zorgt ervoor dat vliegtuigen ondersteund worden om in een geleidelijke hoek te dalen. Een aantal werkzaamheden aan het ILS kan pas worden uitgevoerd nadat het groot onderhoud is afgerond. Hierdoor kan de Zwanenburgbaan niet in alle zichtomstandigheden worden gebruikt als landingsbaan voor landingen vanuit zuidelijke richtingen. Mocht de Kaagbaan niet beschikbaar zijn, dan kan bij noordenwind en verminderd zicht de Aalsmeerbaan worden ingezet.
Hoewel het onderhoud aan de Zwanenburgbaan zorgt voor extra stikstofdepositie op kwetsbare natuurgebieden wil minister Christianne van der Wal Schiphol niet houden aan de Wet natuurbescherming. Ze vindt dat het groot onderhoud valt onder de reguliere activiteiten van het vliegveld en dat er daarom geen aparte natuurvergunning nodig is .