GroenLinks zou graag zien dat de gemeente zich aansluit bij de rond 20 grote organisaties met bijna 39.000 werknemers uit de Metropoolregio Amsterdam die ervoor tekenden om zich er tijdens én na de coronacrisis voor te blijven inzetten om
werktijden en vervoermiddelen te spreiden . Eerder deden onderwijsinstellingen dat ook al.
Zaanstad was niet bij de kwartiermakers die de meest recente werkgeversverklaring tekenden, maar deelname zou wel passen bij eerdere toezeggingen van het gemeentebestuur om het woon-werkverkeer
beter over de dag te spreiden . Voorzitter van de Vervoerregio Amsterdam Sharon Dijksma heeft partijen die nu nog verstek lieten gaan opgeroepen om er bij een volgende ronde wel bij te zijn. Is Zaanstad dat van plan en zijn er al (grote) Zaanse bedrijven of organisaties die ook interesse hebben getoond, wil GL-raadslid Jan de Laat middels schriftelijke vragen aan de weet komen.
Nu meer thuiswerken de norm blijft en mensen er in toenemende mate voor kiezen om op rustige tijden te reizen en het bovendien de bedoeling is om de wijze van verplaatsing - bus, trein en metro, (elektrische) fiets en (deel)auto - vaker af te wisselen leidt dat tot een betere bereikbaarheid, tot minder files en vertragingen en tot een schonere lucht. Welke maatregelen treft Zaanstad al om daaraan ook een steentje bij te dragen?