Gemeenten ontberen kennis over effecten en kansen deelmobiliteit

03 aug , 3:43 Actueel
screenshot-20240105-124616 (1)
Gemeente Zaanstad

Deelmobiliteit is hét toverwoord van Zaanstad als het gaat over het gebruik van de steeds beperktere openbare ruimte, want stilstaande auto's nemen onevenredig veel plek in vergeleken met bijvoorbeeld ruimte om te spelen en groen. Uit sessies van de Vervoerregio Amsterdam met gemeenteraden in haar gebied is gebleken dat er vooral veel vragen en nog weinig antwoorden zijn.

Gemeenten zien deelmobiliteit als een aanvulling op het openbaar vervoer, als een kans in het kader van duurzaamheid en als een oplossing voor een ander ruimtegebruik, zowel in de bestaande stad als bij gebiedsontwikkelingen, schrijft de Vervoerregio in een samenvatting van de bijeenkomsten. Minder eigen autobezit geeft meer ruimte voor iets anders. Maar er zijn ook zorgen. Over de uitvoerbaarheid wat betreft capaciteit en kennis bij gemeenten en over hoe de aanpak lokaal goed passend te maken is. Overal wordt echter onderschreven dat deelmobiliteit regionaal georganiseerd moet worden om succesvol te zijn.

Beperkt inzicht

'Gemeenten willen maatwerk en duidelijke kaders, maar geen opgelegd systeem (‘niets moet, alles mag’),' signaleert de Vervoerregio. Een hoog percentage huishoudens met meerdere voertuigen en vergrijzing spelen een rol bij kansen voor deelmobiliteit: met name in kleinere gemeenten is eigen bezit van auto(‘s), fiets(en) en scooters de norm en zijn er zorgen of deelmobiliteit daar echt werkt.' Het ontbreekt gemeenten aan goed inzicht in lokale doelgroepen of gebruikspatronen en vragen daarom om lokaal onderzoek en pilots.

Onzekerheden

Veel gemeenten hebben interesse in deelfietsen, vooral bij stations en bushaltes, maar er zijn ook zorgen over zwerffietsen en ruimtegebruik. Scooters roepen veel vragen op over veiligheid, handhaving en of ze wel echt iets toevoegen voor de reiziger. Gemeenten geven daarnaast de voorkeur aan flexibele contracten met aanbieders van deelvervoer, waar ze tussentijds vanaf kunnen wanneer er onverwachte problemen opduiken. Ook mogelijk stijgende prijzen gedurende een contract voor het gebruik van bijvoorbeeld een deelscooter zijn een bron van twijfel.

Onderbouwing

Om tot een afgewogen oordeel te komen willen gemeenten graag een onderbouwing bij het effect van deelmobiliteit op vermindering van het autoverkeer, de vervanging van OV-ritten en parkeerdruk. 'Huidige cijfers zijn er beperkt, ook vanuit de meeste gemeenten, en niet regionaal beschikbaar. Aanbieders beschikken wél over data en de vraag is dan ook om relevante data te delen,' aldus de Vervoerregio. De rol van Amsterdam in de regionale aanpak ('Zonder Amsterdam lukt het niet') wordt begrepen, 'maar voorkom te veel focus op Amsterdam. Benadruk de regionale samenwerking'.