'Onze gemeente de grote verliezer bij het doortrekken van de A8 naar de A9'

15 sep 2017, 14:01 Actueel
exhaust
Wikimedia

Adviseur David Sluis van de Werkgroep Coenbrug A8 hield de gemeenteraad van Zaanstad gisteravond voor waarom het doortrekken van de A8 naar de A9 voor Krommenie, Assendelft en Wormerveer niets zal oplossen wat overlast betreft. En het voor de 10.000 adressen rond de Coenbrug helemaal rampzalig zal uitpakken.

Het probleem is volgens de provincie Noord-Holland dat het ontbreken van een goede oost-westverbinding dagelijks voor files zorgt op de provinciale wegen N203 en N246. Dit leidt in Krommenie en Assendelft tot ernstige overlast door sluipverkeer, geluidshinder en een slechte luchtkwaliteit. Er is daarom onderzocht hoe de doorstroming van het verkeer en de leefbaarheid in beide dorpen kunnen worden verbeterd.

Conclusies

‘Het resultaat is verrassend en schokkend tegelijkertijd,’ constateerde Sluis, die het ‘schandalig’ noemde dat de Coenbrug buiten het onderzoeksgebied gelaten is omdat die onder het beheer van Rijkswaterstaat valt. Maar tegelijkertijd een integrale schakel voor het welslagen van alle plannen is. Sluis somde enkele conclusies die de provincie zelf heeft getrokken op:

  • De luchtkwaliteit verslechtert in het hele onderzoeksgebied bij doortrekking. Dit geldt dus ook voor Krommenie, Assendelft en Wormerveer. Vreemd is dat niet, aangezien meer asfalt een aanzuigende werking heeft, en dus meer verontreiniging oplevert. De provincie zegt de slechte luchtkwaliteit in Krommenie en Assendelft te willen aanpakken, maar het verbinden van beide snelwegen maakt die dus nog slechter.
  • De doorstroming verbetert iets en vooral buiten de spits, behalve voor de inwoners van Krommenie, Assendelft en Wormerveer, zo is te lezen. Mensen zijn bij alle drie de alternatieven gemiddeld langer bezig om van en naar Zaandam, Wormerveer, Beverwijk of Uitgeest te komen. Bovendien zijn de reistijdverschillen in absolute zin zo idioot klein dat je je afvraagt of dit nog relevant is.
  • Ook wat geluidsoverlast betreft spreekt de provincie van een ernstige situatie voor Krommenie en Assendelft. Men berekent echter dat in het meest gunstige scenario de geluidswinst slechts 3,8 procent is. Onder winst wordt verstaan de vermindering van hinder en slaapverstoring. Als je gaat terugrekenen wat de winst per persoon is, dan kom je op 8,5 uur minder verstoring op een heel mensenleven. Is dit nog relevant?
  • En dan de Coenbrug. De omgeving van de Coenbrug met 10.000 woonadressen heeft de provincie genegeerd omdat die brug wordt beheerd door Rijkswaterstaat. Ook de gemeente Zaanstad bezigt dat standpunt. Wethouder Addy Verschuren, die afgelopen donderdag nog insprak bij de provincie, reageerde op een vraag hierover met de bekentenis dat ‘de doortrekking ook nadelen heeft’.

Diezelfde wethouder kreeg overigens van een meerderheid in de raad de opdracht om zich in Haarlem luid en duidelijk uit te spreken tegen een verbinding door Krommenie , de Nulplus-variant. Dat plan lijkt al gesneuveld, maar de gemeenteraad wil geen enkel risico nemen dat het alsnog weer opduikt als een alternatief voor de Heemskerk- en Golfbaanvarianten. De provincie hakt eind dit jaar de knoop door over welk tracé de voorkeur geniet.

'Geen verbinding'

Wat David Sluis en de Werkgroep Coenbrug A8 betreft komt er helemaal geen verbindingsweg A8-A9. De omgeving Coenbrug krijgt er dan - bovenop de autonome ontwikkelingen - nog eens 30.000 verkeersbewegingen bij, zo berekende de provincie. Het totale aantal passerende voertuigen komt dan dagelijks ruim boven de 100.000 uit. De bestaande A8, bij de brug over de Zaan, zal niet op korte termijn verbreed worden. Dit betekent dat tijdens de spitsuren de brug de doorstroming op de nieuwe verbinding in de weg zit. ‘Extra verkeer rijdt dus vooral buiten de spitsen over de nieuwe verbindingsweg’, wees onderzoek uit.

In de ochtend- en avondspitsen blijft het capaciteitstekort op de A8 dus bestaan. ‘En indien de N203 wordt afgewaardeerd, zal het surplus van het verkeer wederom sluiproutes gaan kiezen. We zijn dan terug bij af’, aldus Sluis. Ofwel: files in Krommenie, Assendelft en Wormerveer en daar bovenop de extra overlast door de nieuwe verbindingsweg.

Politieke standpunten

GroenLinks, ROSA, ChristenUnie en de SP gaan in deze gedachtegang mee. PvdA en D66 zien ook wel beren op de weg, maar blijven achter het principe van doortrekking staan. De overige partijen in de raad hebben zo hun twijfels bij al die voorspelde extra verkeersbewegingen en de gevolgen daarvan voor de leefbaarheid in het noorden van Zaanstad.

‘De doortrekking is geen oplossing, het is een mislukking,’ probeerde Sluis nog. ‘Het kost bakken met geld en lost nagenoeg niets op. Laat de provincie stoppen met dit proces. De Zaankanters krijgen de rekening met vieze lucht, langere reistijden en nog meer geluidsoverlast. Ga met het Rijk en provincie om de tekentafel zitten en verzin een afdoende en efficiënte oplossing die wel werkt, en recht doet aan alle Zaankanters. En faciliteer ondertussen de omgeving Coenbrug. Superstil asfalt en 80 kilometer per uur, zou dat een oplossing kunnen zijn? Dat is toch niet te veel gevraagd?’