Forenzen op de fiets nog niet echt aan inwoners Zaanstad besteed

17 okt , 14:00 Actueel
Screenshot_20251016_152354
PxHere / CC0 Publiek Domein

Wethouder Gerard Slegers heeft nog wel wat zendingswerk te doen, zo blijkt uit onderzoek van de Nationale Vacaturebank naar het transport van werkend Nederland. Fietsen wordt steeds vaker financieel beloond, maar Zaanstad blijft achter bij veel andere plaatsen in onze provincie.

Het onderzoek is gebaseerd op data van onder andere het RIVM en het ministerie van Infrastructuur. Mensen die naar hun werk zijn over het algemeen gezonder, gelukkiger én productiever. Steeds meer werkgevers moedigen dit daarom aan door middel van een kilometervergoeding voor fietsers. , blijkt dat fietsen steeds vaker financieel wordt beloond. Een derde (33 procent) van de CAO’s biedt al een vergoeding voor minder dan vijf kilometer fietsen. Dat vijftien procent meer dan vijf jaar geleden.

Bron: Nationale Vacaturebank
Bron: Nationale Vacaturebank

'Het stimuleren van fietsen is een win-win,' zegt directeur Sharita Boon van de Nationale Vacaturebank. 'Werknemers zijn gezonder en verzuimen minder, en ook het milieu profiteert mee.' Maar liefst 42,4 procent van de Noord-Hollanders tussen achttien en 65 jaar gaat fietsend naar het werk of de opleiding. Hiermee ligt het percentage inwoners dat kiest voor deze duurzame manier van reizen hoger dan het landelijk gemiddelde van 37,9 procent. Koploper is Utrecht (42,9) en hekkensluiter is het heuvelachtige Limburg met ‘slechts’ 38,6 procent. Daar zit Zaanstad dus nog onder.

Hoeveel Noord-Hollanders fietsforenzen verschilt sterk per gemeente. Amsterdam staat bovenaan met 66,5 procent en onderaan bungelt Hollands Kroon met 29,6 procent. Ook in Blaricum (31,9) en Medemblik (32,4 procent) is het percentage werkenden dat de fiets neemt relatief laag.

Bron: Nationale Vacaturebank
Bron: Nationale Vacaturebank

Na jaren van groei daalde in 2024 plots het aantal werknemers dat de fiets pakte, van 47 naar 38 procent. Een mogelijke verklaring hiervoor is het weer. Uit een analyse van KNMI-data blijkt namelijk dat het aantal regenachtige werkdagen in 2024 aanzienlijk hoger lag dan in 2023. In april lag het aantal regenachtige werkdagen zelfs op 95 procent. De kans is groot dat men dus vaker in de auto stapte om een nat pak te vermijden.