Eind 2025 nieuwe roltrappen bij waterval in Zaandam

30 mei , 8:52 Actueel
screenshot 20240530 085047
Twitter / Jos Kerkhoven
De gemeente verwacht eind 2025 de roltrappen bij de waterval in het centrum van Zaandam te kunnen vervangen. Tot die tijd blijft het bij reparaties van de versleten trappen, die soms maandenlang op zich laten wachten wegens een tekort aan onderdelen. Die kunnen niet allemaal op voorraad worden gehouden. Het plan is om bij 'langdurige calamiteiten' een tijdelijke lift erbij te plaatsen aan de oostzijde van het station.
Zaanstad is de beheerder van de roltrappen en liften aan de oostzijde van het station en heeft hiervoor onderhoudscontracten met derden. De roltrap, vaste trap en lift aan de westkant van het spoor zijn van NS/Prorail. Er zijn problemen met het functioneren van de roltrappen en liften aan beide zijden van het station en op dit moment is de roltrap van de gemeente naar het busstation in onderhoud. De gemeenteraad heeft een voorstel van het college om de rollende trappen bij de waterval te vervangen door een vaste trap afgewezen, en dus is het wachten op de installatie van een kwalitatief hoogwaardige, kostbare vervanging van de huidige probleemgevallen.

Hermitage en Primark

Om de bereikbaarheid zo goed mogelijk te garanderen heeft Zaanstad afspraken gemaakt met de eigenaren van de Hermitage en van Primark over het algemene gebruik van hun roltrappen en liften in het geval van uitval van de gemeentelijke voorzieningen. De roltrappen van de Hermitage zijn echter tijdelijk buiten werking geweest in verband met veiligheidsrisico’s, maar inmiddels aangepast. Uit de beantwoording van technische vragen van Democratisch Zaanstad over de liften en trappen blijkt dat het onderwerp nogal wat manuren kost op het stadhuis.
'We zijn continu in gesprek met de onderhoudsaannemer om reparaties zo snel mogelijk gerealiseerd te krijgen. We gaan het mogelijk maken dat de loophelling ook gebruikt kan worden door wandelaars. We verbeteren de informatievoorziening over de beschikbaarheid van roltrappen en liften als er storingen voordoen,' kwam raadslid Kos Kerkhoven te weten. Zijn idee om als gemeente het beheer van de installaties aan de westzijde van het station over te nemen van NS/ProRail lost volgens de ambtenaren niets op: het probleem is het onderdelentekort en dat verandert er niet door. Het overnemen van het beheer waarbij NS/ProRail eigenaar zou blijven heeft bovendien nogal wat juridische haken en ogen.