
De pilot met één toegangskaart voor de Zaanse Schans die startte op 10 juni lijkt geflopt. De proef zou duren tot 1 september, maar de combikaart die ter plekke werd aangeboden is alweer afgeschaft. De musea en molens verkopen vanaf morgen weer zelf losse kaartjes.
De verkoop van de kaart moest vooral meer inzicht geven in de bezoekersstromen, de interesses van bezoekers) en de (on)mogelijkheden richting een definitief exploitatiemodel. De Schans kost de gemeente nu alleen maar geld en het college en de gemeenteraad willen dat omdraaien. Er wordt al jaren over gesteggeld over de manier waarom de Schans een duurzame exploitatie moet krijgen met inkomsten en uitgaven die in evenwicht zijn.
De 'pilot druktebeheersing en entreegelden op de Zaanse Schans' was vijf weken bezig toen wethouder Wessel Breunesse de raad informeerde dat 'de druktebeheersingstesten relevante data opleveren voor het toekomstige druktebeheersingsbeleid'. En dat ´'de entreegelden/kaartverkoop in de eerste periode tot 15 juli voldoende kwantitatieve en kwalitatieve data voor de gezamenlijke ticketverkoop heeft opgeleverd'. 'De kaartverkoopmethode wordt aangepast. Het gezamenlijke ticket wordt online en via eigen musea en molens verkocht. De ticket booths komen te vervallen. De eigen tickets worden daarnaast via de musea en molens weer verkocht vanaf 15 juli.'
De maatregelen voor druktebeheersing zoals telcamera’s, het looppad over het parkeerterrein en de bewegwijzering op het terrein blijven wel van kracht tot eind augustus. De resultaten van de pilot worden in september geëvalueerd en worden meegewogen en verwerkt in de Ontwikkelstrategie Zaanse Schans. Daarnaast zijn er gesprekken met bewoners en ondernemers gepland over de te volgen koers.





