De caravanstalling aan de Dorpsstraat 476 in Assendelft houdt na ruim 20 jaar op te bestaan omdat de eigenaar heeft besloten het bedrijf te beëindigen. Dat is voor Assendelft 'een kans om functioneel en ruimtelijk een mooie stap vooruit te zetten,' stelt het college in een startnotitie . Er moet een gevarieerd wijkje komen met maximaal negentien woningen, zorgvuldig ingepast in de omgeving.
De locatie ligt op de grens van de bebouwing en het cultuurlandschap van de Westerpolder. 'Het is een uitdaging om de bestuurlijke ambities in deze opgave bij elkaar te brengen en te komen tot een gedragen plan, maar voor deze locatie is de kans daarop zeer groot,' is het college optimistisch over de slagingskansen van de ideeën van Imoss, Did Vastgoedontwikkeling en bouwbedrijf De Nijs over de invulling van het terrein na de sloop van de stalling. De startnotitie is de eerste stap in de richting van realisatie, waarin nog niets in beton gegoten is. Mocht de gemeenteraad akkoord gaan met de startnotitie, dan wordt ook de buurt bij de plannen betrokken.
In de plannen van de ontwikkelaar zijn negentien koopwoningen in verschillende prijscategorieën opgenomen, bedoeld voor meerdere doelgroepen. Het woonhuis en de monumentale stolp aan de Dorpsstraat blijven staan en de nieuwbouw komt op het achtererf van circa 6000 vierkabte meter. Er zal 'op een zorgzame manier' worden omgaan met de waardevolle bomen die al in het gebied staan en die worden aanvuld met een groene en natuur-inclusieve inrichting. De ontwikkeling van houtbouw wordt gestimuleerd, aldus de uitgangspunten. Parkeren zal volledig op eigen terrein opgelost moeten worden.
Verder zal er bij de aansluiting op de Dorpsstraat een weg moeten komen die breed genoeg is om voertuigen in beide richtingen te laten rijden inclusief voldoende ruimte voor fietsers. 'Het is niet wenselijk dat voertuigen op de Dorpsstraat moeten wachten op tegemoetkomende voertuigen,' aldus de startnotitie. Wat de gewenste duurzaamheidsmaatregelen betreft is de locatie wel een uitdaging, aangezien het huidige terrein compleet verhard is en er in de ondergrond sintels zijn aangebracht. Deze verharding zal in ieder geval voor een belangrijk deel moeten worden verwijderd - en dat betekent vooral een kostenrisico.