Campagne om in het openbaar vervoer meer om te kijken naar anderen

03 okt , 15:57 Actueel
screenshot 20241003 142812
Vervoerregio Amsterdam
OV-reizigers werden vanmorgen op het station Bijlmer ArenA begroet door een reusachtige bubbel, een bellenblaasartiest en een enthousiast campagneteam. Zij gaven het startschot voor de campagne Breek uit je Bubbel. Ook EBS doet er in onze contreien aan mee. Mensen worden opgeroepen om meer oog te hebben voor hun medereizigers en om waar nodig actief hulp te bieden.
Goede voorzieningen spelen een belangrijke rol in toegankelijk OV, maar hulp van medereizigers is net zo belangrijk, aldus de Vervoerregio nAmsterdam. Denk aan even de weg wijzen, hulp bij het instappen, helpen bij het tillen van zware spullen of elkaar extra ruimte bieden als dat nodig is. Dat is niet voor iedereen een vanzelfsprekendheid. Uit onderzoek in de Vervoerregio blijkt dat bijna alle reizigers (90 procent) graag wil helpen, maar dat we tegelijkertijd de hulpvragen en behoeftes van andere reizigers niet opmerken. We zitten tijdens het reizen ook vaak in onze eigen bubbel.
We luisteren naar muziek via oortjes, lezen een boek of versturen even snel een e-mail voor het werk. Hierdoor hebben we geen oog voor anderen. Ook vindt één op de drie ondervraagde reizigers het lastig om in te schatten wanneer andere reizigers wel of geen hulp nodig hebben. Met de slogan Breek uit je Bubbel – Kijk om naar elkaar en het stappenplan 'kijk - vraag - help' worden reizigers aangemoedigd om tijdens het reizen regelmatig om zich heen te kijken, te vragen of iemand hulp nodig heeft en indien gewenst die hulp aan te bieden.
De campagne is vanaf begin oktober anderhalve maand zichtbaar op de schermen van bussen, trams en metro's van alle vervoerders in de hele Vervoerregio Amsterdam. Ook op social media besteden de vervoerders aandacht aan het thema.