Betere verbinding Sloterdijk - Amsterdam Centraal maar niet naar Zaanstad

06 dec , 4:14 Actueel
Screenshot_20251205_164629
Wikimedia CC0 / Maurits90

Eén van de projecten die ervoor moet zorgen dat Amsterdam ook in de toekomst bereikbaar blijft voor inwoners, werkenden, reizigers en ondernemers is de verkenning OV-verbinding Sloterdijk – Amsterdam Centrum in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Dit is een gezamenlijk onderzoek van het Rijk en de regio.

Daarbij worden verschillende vormen van openbaar vervoer onderzocht, zoals trein, metro, tram, bus of een combinatie daarvan. In Haven-Stad komen er 70.000 woningen en 58.000 werkplekken bij, maar nu al reizen er dagelijks ruim 57.000 mensen via station Sloterdijk. De druk op het openbaar vervoer  is groot en de ruimte voor auto’s beperkt. Het budget van minstens 500 miljoen euro is niet voldoende voor het doortrekken van de ondergrondse metroverbinding van de Isolatorweg naar Amsterdam Centraal: een ondergrondse metro-ringlijn zou meer dan twee miljard euro kosten

Het traject begon begin dit jaar met het verzamelen van zoveel mogelijk ideeën voor een nieuwe OV-verbinding tussen Sloterdijk en het centrum. 'We zijn gestart met een concept-longlist met 23 mogelijke oplossingen,' vertelt projectdirecteur Marieke Hietbrink. 'Op basis van zienswijzen, participatie en interne reviews is die lijst uitgebreid naar 32 oplossingsrichtingen.'

Shortlist

Dat waren zeven trein-, zestien metro-, drie tram-, vier bus- en twee overige varianten, die allemaal uit verschillende ‘bouwstenen’ bestonden: combinaties van vervoersvormen en routes. In verschillende beoordelingsrondes wordt deze lijst teruggebracht tot een shortlist van maximaal tien realistische oplossingsrichtingen. Die worden verder onderzocht en daarna teruggebracht tot drie à vijf kansrijke oplossingen en die worden vervolgens uitgewerkt in een notitie en nader geanalyseerd. In 2027 moet dan een weloverwogen keuze kunnen worden gemaakt voor één voorkeursoplossing.]