Anderhalf uur vertraging wegens werk aan hoogtedetectie A10

21 feb , 17:00 Actueel
screenshot 20240221 164959
Vanwege werkzaamheden aan de hoogtedetectie bij de Zeeburgertunnel in de A10 is er in de avondspits een vertraging ontstaan die kan oplopen tot 90 minuten. Om de storing aan de detectie te verhelpen werden drie rijstroken richting het Coenplein afgesloten.
Een hoogtemelding bij een tunnel houdt in dat er een te hoog voertuig is gedetecteerd. Europese richtlijnen schrijven voor dat vrachtwagens niet hoger mogen zijn dan vier meter. De meeste tunnels zijn voorzien van geautomatiseerde systemen, die een paar kilometer voor de tunnel al de hoogte van voertuigen meten. Via een knipperend bord langs de snelweg worden de bestuurders van te hoge voertuigen gewaarschuwd en krijgen zij de instructie de snelweg bij de volgende afrit te verlaten. Als dit wordt genegeerd, volgt een tweede detectiepunt, wordt de snelheid op de matrixborden verlaagd en verspringt een stoplicht naar rood.
Het verkeer wordt hiermee stilgezet voor de tunnel. Een weginspecteur zorgt ervoor dat het te hoge voertuig de snelweg verlaat via een speciale calamiteitenweg (-doorsteek) of de vluchtstrook, zodat het overige verkeer weer verder kan rijden. Rijkswaterstaat heeft ook nog een ander instrument: de triangel. Deze hangt onder een portaal en beweegt als een te hoog voertuig er tegenaan rijdt. Door de ‘zwieper’ die de triangel dan krijgt wordt een mechanisme in werking gezet dat de lichten voor de tunnel op rood zet. Wat er bij de Zeeburgertunnel misging is nog niet duidelijk, maar wel dat er een spoedreparatie nodig was.