Zaanstad en Stichting Marketing Zaanstreek hebben gisteren in de trouwzaal van het stadhuis een nieuwe samenwerkingsovereenkomst getekend. Het doel van de samenwerking is 'het beter profileren van al het moois dat Zaanstad biedt'.
Nu de handtekeningen zijn gezet, gaat Marketing Zaanstreek deze zomer werken aan een meerjarenplan met een visie en strategie voor citymarketing voor de periode tot 2029. Het college heeft in juli 2023 de gemeenteraad geïnformeerd over de nieuwe plannen voor citymarketing. Zaanstad keek hierbij naar drie opties: uitbesteden, zelf doen of samenwerken. Samenwerken met een externe partij bleek de beste keuze.
De samenwerking met Marketing Zaanstreek biedt voor iedereen de meeste voordelen. Directeur Anneke Wijdogen-Vis van Marketing Zaanstreek en wethouder Stephanie Onclin van Economie, Streekmarketing en Toerisme) hebben nu hun handtekeningen gezet om deze samenwerking voort te zetten. 'Stichting Marketing Zaanstreek is een belangrijke partner in Zaanstad. De afgelopen jaren is er op het gebied van citymarketing een sterke basis gelegd. Nú is het moment om dit verder te ontwikkelen en citymarketing op een meer geïntegreerde wijze in te zetten en gezamenlijk verder te bouwen aan deze prachtige gemeente,' aldus Onclin.
De opdracht waarmee Marketing Zaanstreek aan de slag gaat kent nieuwe en bestaande activiteiten en evenementen die door partners worden georganiseerd in Zaanstad en de invulling van het fysieke gastheerschap. Het tweede deel bestaat uit een meerjarenprogramma dat stuurt, focust en aanjaagt op elementen die beeldbepalend en richtinggevend zijn voor Zaanstad. Marketing Zaanstreek werkt altijd samen met Zaanse lokale partijen en instellingen en zoekt actief contact met ondernemers in de streek om elkaar te versterken.