Burgerplatform minder content met wijkteams dan college

Foto: YouTube / Gemeente Zaanstad

Het Burgerplatform Zaanstad is minder tevreden over het funcrioneren van de Sociale Wijkteams dan de gemeente, blijkt uit haar reactie op een raadsinformatiebrief die het college op 22 maart naar de raad stuurde. SP-raadslid Anna de Groot stelt er donderdag vragen over.

‘In tegensteling tot de positieve indruk die gewekt wordt met betrekking tot de bereikbaarheid van de Sociale Wijkteams delen wij die in het geheel niet,’ scheef het platform, dat er ‘heel regelmatig’ klachten over zegt te krijgen. In de coronatijd waren kantoren gesloten en slechts mondjesmaat werden terugbelbeloftes waargemaakt. ‘Juist in deze coronaperiode, waarin mensen in pijnlijke situaties terechtkwamen, hadden wij meer creatieve oplossingen verwacht op verzoeken tot contact en ondersteuning.’ Maar er zijn ook ‘ernstige zorgen’ over de huidige situatie.

‘Er zijn wachtlijsten en vacatures kunnen niet of slechts met onervaren krachten opgevuld worden. Zeker nu de coronamaatregelen opgeheven zijn, zoeken hulpvragers naar oplossingen voor de uitgestelde vragen en naar meer ondersteuning of voorzieningen. Zo worden de wachtlijsten langer en het hulpaanbod geringer. Dus de vraag moet gesteld worden of de Sociale Wijkteams binnen de gestelde criteria in staat zijn het luisterend oor te zijn en de benodigde ondersteuning te kunnen bieden.’

Zorgen over budget

Klachten over lange wachttijden en ‘de nare gevolgen van medewerkers met weinig WMO-ervaring’ houden aan. De telefonische indicatiestellingen worden ervaren als ‘zeer ongewenst’. De uitgaven bleven in 2021 binnen het budget, maar het Burgerplatform verwacht als gevolg van de inhaalslag die nu gemaakt moet worden dat dit jaar de uitgaven stijgen en en dat het budget overschreden wordt. Zou dat kunnen betekenen  dat mensen halverwege 2022 geen gebruik meer kunnen maken van WMO-voorzieningen?

Voorzieningen

Het openen van GGZ-huiskamers is door het platform als positief ervaren en geadviseerd wordt om die ook voor jongeren in het leven te roepen, nu duidelijk wordt dat velen van hen psychische klachten ontwikkelen. Verder wordt erop gewezen dat niet voor alle wijken in Zaanstad een Wijkopgaveplan tot stand is gekomen, deels omdat de functie van wijkmanager niet ingevuld was. Dat is een lacune die volgers het platform zo snel mogelijk opgelost moet worden ‘om de broodnodige cohesie in de wijken te bevorderen’. ‘Ook voor het opbouwwerk en de Sociale Wijkteams ligt hier een grote taak.’

Klanttevredenheid

Als laatste wordt samenwerking met de woningcorporaties gemist. Die proberen om ouderen te bewegen naar passende kleinere woningen te verhuizen, maar wat is de rol van het wijkteam hierin? De brief zette de SP ertoe aan zich af te vragen hoe het komt dat het Burgerplatform ernstige zorgen uit over de ontwikkeling van de Sociale Wijkteams, terwijl het college stelde dat ‘de klanttevredenheid redelijk stabiel is,’ hoewel minder positief dan ten tijde van het vorige onderzoek.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen