Per 1 juli weer prijsstijging internet en televisie

Foto: Pixabay / Geralt

De helft van de Nederlanders was er eind mei nog niet van op de hoogte dat per 1 juli de prijzen van internet en televisie stijgen. Providers zijn verplicht de jaarlijkse wijzigingen in de prijs ten minste vier weken voor deze ingaan door te geven.

Uit onderzoek van Prijsvergelijken.nl onder ruim 1700 respondenten blijkt dat voor velen  de prijsstijging als een verrassing komt. Voor de providers kan juni een drukke maand worden. Een contract opzeggen bij een provider kan bij veel aanbieders namelijk maar tot 1 juli. Meer dan de helft (58 procent) van de Nederlanders is op dit moment aan het vergelijken tussen verschillende aanbieders en denkt aan overstappen. Een duurder wordend abonnement hoeft niet meteen geaccepteerd te worden.

Bron: Prijsvergelijken.nl

 

Als je als bestaande klant te maken krijgt met hogere tarieven dan is dat in strijd met het contract dat destijds is ondertekend. Het contract kun je zodoende kosteloos ontbinden,’ legt Suzanne van Steenbergen van Prijsvergelijken.nl uit. ‘Bij een inflatiecorrectie is dit niet het geval. Dan staat de provider in z’n recht. Dit is namelijk wel vermeld in de contracten.’

Investeringen

De providers verhogen de prijzen vaak omdat er nieuwe investeringen zijn gedaan in het netwerk. Soms zorgt dit ook voor sneller internet. Dit is niet altijd het geval. Wel biedt KPN dit jaar een gratis clouddienst aan. ‘Het gaat vaak om een paar euro per maand die je extra moet betalen door de prijsverhogingen,’ aldus Van Steenbergen. ‘Maar dit bedrag kan op jaarbasis dan nog aardig aantikken. Een tip: bekijk goed van tevoren wat de prijsverhoging voor jou inhoudt. Misschien valt het mee. Omdat alle grote providers prijsverhogingen doorvoeren, is het niet altijd voordeliger om over te stappen.’

Last onder dwangsom

Ondertussen heeft de Autoriteit Consument & Markt Ziggo een last onder dwangsom opgelegd omdat het telecombedrijf in bepaalde regio’s nog altijd geen vrije modemkeuze aanbiedt. Daarmee overtreedt het bedrijf de regels. Voor 1 juli moet Ziggo de zaken op orde hebben, anders volgt een boete van 12.500 euro per dag tot een maximum van 500.000 euro. Volgens Europese regelgeving moeten klanten van internetaanbieders zelf kunnen kiezen welke eindapparaten zoals modems of routers ze gebruiken. Deze regels zijn eind januari dit jaar ingegaan.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen