Hoe ver is weren verbrandingsmotoren uit de natuur?

Foto: Pixabay / Mohan Nannapaneni

D66 en Democratisch Zaanstad zijn benieuwd hoe het staat met de ambitie van Zaanstad om de pleziervaart te verduurzamen en om varen met een verbrandingsmotor te verbieden in natuurgebieden. Dat laatste zou over zes jaar een feit moeten zijn gezien de doelstellingen in het gemeentelijke Groen en Waterplan, maar sinds de vaststelling daarvan in 2018 is er weinig meer over vernomen.

Rob Karst (D66) en Jos Kerkhoven (DZ) proberen nu via schriftelijke vragen ook te achterhalen waarom Zaanstad zich niet aansluit bij het registratiesysteem voor pleziervaartuigen dat in Wormerland al jaren succesvol gehanteerd wordt. ‘Overtredingen en criminele activiteiten op het water kunnen op deze wijze veel sneller en effectiever worden aangepakt en door een sluitende registratie krijgen watersporters eindelijk een eigendomsbewijs van hun boot. In oktober 2020 zijn hiervoor ook landelijke oproepen gedaan door onder andere de Hiswa en het Watersportverbond,’ houden ze het college voor.

Zowel Hiswa/Recron en het Watersportverbond als de provincie denken na over de invoering van een mogelijk registratiesysteem, is de raadsleden ter ore gekomen. Doet Zaanstad daarbij ook een duit in het zakje en is er mogelijke een samenhang met de gewenste verduurzaming en het weren van verbrandingsmotoren uit natuurgebieden? Mocht dat zo zijn dan horen Karst en Van Kerkhoven daar graag meer over.

 

 

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen