Gerard Slegers in Den Haag voor geld voor verkeersveiligheid

Foto: Gemeente Zaanstad

De Vervoerregio Amsterdam en de vijftien daarin verenigde gemeenten hebben gisteren in Den Haag de Regionale Aanpak Verkeersveiligheid aangeboden aan de Tweede Kamer. De daling van het aantal doden stagneert en het aantal ernstig gewonden laat de laatste jaren gemiddeld zelfs een stijging zien. Daar moet verandering in komen.

De handtekeningen van alle betrokken bestuurders werden gisteren door wethouder Gerard Slegers in zijn hoedanigheid als vicevoorzitter van de vervoerregio overhandigd. Slegers ging in gesprek met Caroline van der Plas (Boer Burger Beweging), Chris Stoffer (SGP), Harry van der Molen (CDA) en Daan de Kort (VVD) over de noodzaak van extra financiële steun om de verkeersveiligheid te vergroten. Nieuwe technieken in auto’s, stillere (elektrische) voertuigen, afleiding door sociale media en meer drukte op fietspaden zijn allemaal factoren die meespelen. ‘Het was dus echt tijd voor een nieuwe aanpak,’ aldus Slegers.

Ingrepen

Omdat wegen niet ophouden bij de gemeentegrenzen is het onderwerp regionaal opgepakt. ‘Verkeersveiligheid is voor ons allemaal een topprioriteit, want het raakt iedereen. Elke deelnemer aan het verkeer wil veilig op zijn bestemming aankomen. Daar gaan we met elkaar voor. En dat is maatwerk. Zo hebben we in Zaanstad fietsspiegels uitgedeeld en helpen we onze oudere inwoners met trainingen om zo lang mogelijk veilig te fietsen. Dit jaar gaan we ook een aantal zebrapaden beter zichtbaar maken. Een aantal fietsoversteekplekken, zoals de rotondes bij de Saendelverlaan en Poelenburg zijn al aangepakt.’

Ambitieus

Het streven is nul slachtoffers en Slegers erkent dat dit ‘ambitieus’ is. ‘Dat kunnen we niet alleen. Naast de grote investeringen die we zelf in de regio doen, hebben we ook extra financiële steun nodig. Het gaat landelijk om zo’n twaalf miljard euro, en daar heb ik met de Kamerleden over gesproken.’ De Tweede Kamer nam in juli 2021 een motie aan waarin staat dat het aantal verkeersdoden in 2030 moet zijn gehalveerd. Nederland sluit hiermee aan bij het halveringsdoel van de Europese Unie en de Verenigde Naties. ‘Daar ben ik ontzettend blij mee. Nederland is nu een van de slechtst presterende landen van Europa. Dat moet echt veranderen. Verkeersveiligheid moet een nationale prioriteit zijn.’

Fietsers

De regionale aanpak richt zich op maatregelen én op het wegnemen van risico’s. Daarbij zijn drie speerpunten belangrijk: infrastructuur, gedragsverandering en specifieke doelgroepen. ‘Fietsers komen op alle fronten als grootste risicogroep naar voren, vooral op een 50-kilometerweg. Fietsende 65-plussers en jonge bestuurders zijn vaker slachtoffer, net als motorrijders en voetgangers,’ weet Slegers. Bij gedragsverandering gaat het om snelheid, afleiding en rijden onder invloed. Deze speerpunten worden de komende tijd verder uitgewerkt in concrete maatregelen: ‘Dat doen we natuurlijk samen met onze regiopartners, waaronder onze gemeenten, de provincie en het hoogheemraadschap. Want alleen als we onze krachten bundelen en samenwerken krijgen we het voor elkaar om de ambitie van nul verkeersslachtoffers in 2050 te halen.’ “.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen