Gesleutel aan Wilhelminabrug gaat nog even verder

Deze fietser staat op het punt de goot over te steken.
Deze fietser staat op het punt de goot over te steken.
Foto: Gemeente Zaanstad

De goot aan de zuidwestkant van de Wilhelminabrug wordt indien mogelijk geëgaliseerd, er worden extra belijning en een fietssymbool aangebracht zodat het fietspad herkenbaarder wordt en de schildjes op de schuine randen zijn inmiddels vervangen door kleinere exemplaren. Dat zijn de ingrepen die de fietsveiligheid op de brug moeten verbeteren.

Door de kortere schildjes is de kans op beschadiging kleiner en ook zijn ze nu om en om in rood en wit geplaatst om extra de aandacht te trekken. Al deze ingrepen moeten fietsers de paden op dirigeren, maar ze mogen desgewenst ook op de rijbaan rijden. De ervaring leert dat wanneer de brug geopend wordt ze daar massaal vóór het verkeer op vier wielen staan te wachten, wat ook geoorloofd is in een 30-kilometerzone. En ook wanneer dat niet zo zou zijn: ‘Het voorkomen van deze handelwijze van de fietsers is moeilijk,’ schrijft het college aan de raad.

De situatie na een brugopening.

 

Het Integraal Veiligheidsteam beweegbare bruggen en sluizen Zaanstad (kortweg IV-team) van de gemeente voerde op 22 december een schouw uit nadat de lang afgesloten fietspaden weer waren opengesteld. Daaruit bleek dat de meeste fietsers ze ook weer gingen gebruiken. ‘Dat de fietsers vooral bij een komende openstelling van de brug gebruikmaken van de rijbaan als opstelruimte is een beeld dat zich ook bij andere bruggen voordoet. De brugbedienaren houden met dit gegeven rekening bij de bediening van de bruggen. In die zin is een 30-kilometerzone een vorm van regulering, omdat het dan de fietsers wel toestaat om van de rijbaan gebruik te maken. Andere verkeersdeelnemers kunnen dan hiermee rekening houden,’ aldus de brief.

Verbeterslag

De oorspronkelijk op de schuine rand aangebrachte schildjes waren geen succes en gingen vrijwel onmiddellijk stuk, hetgeen in ambtelijke taal dan heet dat ‘de deugdelijkheid een verbeterslag qua kwaliteit verdient’. Aan die aanbeveling die uit de schouw naar voren kwam is inmiddels gevolg gegeven. De situatie op de brug wordt over zes maanden geëvalueerd, waarbij ook belanghebbenden zoals de Fietsersbond, Straattoezicht, de brugbedienaren en de politie worden betrokken.

Dam-terrassen

In de toekomst wordt de situatie bij de Wilhelminabrug meegenomen bij de herinrichting van de Dam. De ondernemers van de Dam zal worden gevraagd om zelf terrasregels voor het gebied op te stellen. De verwachting is deze regels nog voor de zomer aan het college kunnen worden voorgelegd voor besluitvorming, waarna de planontwikkeling voor de herinrichting starten. Die zou dan voor de zomer van 2024 gereed kunnen zijn.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen