Plan Groene Coalitie zonder A8 – A9 voor uniek landschap

Foto: YouTube / De Groene Coalitie

Maatschappelijke organisaties, boeren en bewonersgroepen hebben samen een eigen plan ontwikkeld voor het groene gebied tussen Amsterdam – Zaanstad en Haarlem – Alkmaar. Zij stellen dat een nieuwe snelweg tussen de A8 en de A9 dit unieke gebied voor eeuwig beschadigt, terwijl dat helemaal niet nodig is.

De grote en diverse groep reageert daarmee op het snelwegplan dat de provincie vorige week publiceerde. De ongebreidelde groei van wegen, steden en industrie is de organisaties een doorn in het oog. Directeur Ernest Briët van Landschap Noord-Holland: stelt dat als de provincie straks ’totaal is volgebouwd, niemand meer kan ademen, ondernemen en recreëren’. ‘Laten we die kostbare groene long voor mensen en natuur juist versterken en kansen verzilveren. En daarmee een positieve stap in de toekomst zetten. Daarvoor heb je denkkracht en innovatie nodig. Met ons plan geven we hier een aanzet toe.’

Eigentijdse oplossingen

De Groene Combinatie waar onder meer de Vogelbeschermingswacht Zaanstreek, het Buurtcomité Busch en Dam, Open Polders Assendelft en Kontakt Milieubeheer Zaanstreek deel van uitmaken behoort roept daarom de provincie én de betrokken gemeenten op om een streep te zetten door ‘het veel te dure plan voor extra asfalt’. Evert Vermeer van de Stichting OerIJ: adviseert een keuze voor ‘eigentijdse oplossingen’ om de mobiliteitsopgave in het gebied op te lossen. Want het gebied kent onmiskenbaar grote uitdagingen door de oprukkende verstedelijking, het verkeer, bereikbaarheid, klimaat, energietransitie, biodiversiteit en recreatieve vraagstukken.

Dichtbij huis rust zoeken

‘In ons plan schetsen wij een duurzame toekomst voor het OerIJ-gebied. Met een hoofdrol voor de agrariërs om weilanden en akkerland te beheren en te ontwikkelen met een toekomstbestendige bedrijfsvoering,’ zegt Mart Brouwer de Koning van LTO Kennemerland – Zaanstreek. ‘Zo ontstaat een versterkt en zichtbaar Stellinglandschap. Met méér biodiversiteit en natuur, waarbij landbouw en natuur vaak hand in hand gaan. En met meer recreatieve voorzieningen en betere ontsluitingen. Mensen moeten in deze tijd vlakbij huis rust kunnen zoeken, om op te laden. Dat mogen we niet kwijtraken.’

‘Non-argumenten’

De argumenten van de provincie om een snelweg in te passen in het landschap verwijzen de organisaties richting prullenbak. Drie minuten tijdwinst en verplaatsing van gezondheidsproblemen van inwoners van Assendelft en Krommenie naar bewoners van van de Broekpolder, Saendelft en bewoners van de directe omgeving van de Coenbrug ‘is totaal géén oplossing en mag ook géén argument zijn voor de aanleg van een snelweg’. Reizigersvereniging Rover en de Fietsersbond hebben alle alternatieve mobiliteitsmogelijkheden in kaart gebracht, zoals bedrijfsbussen, beter openbaar vervoer, combinaties van fiets en OV, deelauto’s, thuiswerken en speedpaddelacks, waarvan de gemeenschap, het landschap en de natuur minimale gevolgen ervaren.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen