Deel gemeentelijke kunstcollectie officieel naar Zaans Museum

Detail van het werk van Jaap Stellaart.
Detail van het werk van Jaap Stellaart.
Foto: YouTube / Gemeente Zaanstad

De gemeente heeft meer dan 600 werken uit eigen kunstcollectie officieel overgedragen aan het Zaans Museum. De schenking bestaat voor een groot deel uit werken uit de Beeldende Kunstenaars Regeling die tussen 1949 en 1987 van kracht was. Hoogtepunten uit de collectie zijn de werken van Jaap Stellaart en Jan Wolkers.

Wethouder Annette Baerveldt (links) draagt het werk van Jaap Stellaart over aan Marieke Verweij, directeur Zaans Museum.

 

Met de overhandiging van één van de favoriete werken van wethouder Cultuur Annette Baerveldt, ‘t Lijkt wel een zee van de bekende Zaanse kunstenaar Jaap Stellaart is de schenking bekrachtigd. ‘Dit schilderij staat al lang in ons depot. We overhandigen het nu aan het Zaans Museum, samen met een heleboel andere werken. Het museum kan het beter bewaren en de kunst kan af en toe tentoongesteld worden. Zodat iedereen kan genieten van deze prachtige Zaanse kunst,’ aldus de wethouder.

Directeur Marieke Verweij is verguld met de schenking: ‘We gaan er goed voor zorgen. De collectie wordt ook online ontsloten. En de meest bijzondere verhalen zijn straks altijd te zien in ons online Thuismuseum.’

Jaap Stellaart

De werken van Stellaart zijn topstukken uit de collectie. Stellaart kon mede dankzij de BKR in betrekkelijke rust aan zijn unieke oeuvre werken. In een catalogus bedankt de kunstenaar dan ook het belastingbetalende publiek dat hem die mogelijkheid heeft gegeven. ‘Zonder deze regeling zou Stellaart zijn opmerkelijke wereldbeeld nooit op deze manier in beeld kunnen brengen. En zou de Zaanstreek verstoken zijn gebleven van deze eigenzinnige en belangrijke kunstenaar en diens werk,’ schrijven de gemeente en het museum in een gezamenlijk persbericht.

‘De Tulp’ van Jan Wolkers.

 

Bijzonder is ook het model van het beeld dat schrijver en beeldhouwer Jan Wolkers in 1990 maakte voor de Joop den Uylbrug in Zaandam. Hij vertaalde de opdracht in een krachtig beeld van metaal en gekleurd glas waarin hij het gedachtengoed van de voorman van de Partij van de Arbeid niet ving in de symbolische roos (het beeldmerk van de PvdA), maar samenbalde in de vorm van een tulp.

Goede kwaliteit

Kunsthistoricus Frank van der Ploeg maakte de selectie van de kunstwerken en roemt de goede kwaliteit van de Zaanse collectie. In de woorden van conservator Henk Heijnen van het Zaans Museum gaat het om ‘een interessante collectie en een product van zijn tijd’. ‘In het naoorlogse Nederland waren kunstenaars druk bezig om zichzelf opnieuw uit te vinden. Niet langer ging het om landschappen, molens en bloemstillevens, die kunst behoorde tot het verleden. De nieuwe kunst was vooral ruw, expressief en abstract, synchroon met de tijdsgeest van toen.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen