Parfum Xtacy van OM wint prijs beste overheidsinnovatie

20 nov 2021, 13:21 Actueel
screenshot 20211120 131915
YouTube / OM
Het Openbaar Ministerie heeft met het parfum en de bijbehorende campagne Xtacy, daar zit een luchtje aan de award voor de Beste Overheidsinnovatie van het Jaar 2021 in de wacht gesleept. In december 2019 deed een promotieteam ook de Gedempte Gracht in Zaandam aan .
Juryvoorzitter Jan van Zanen van de organisatie Overheidsawards reikte de prijs uit aan de officieren van justitie Antoinette Doedens en Carla Hofstee. Zij lieten de bedenkers van de CoronaMelder-app van het ministerie van Volksgezondheid en het Huishoudboekje van de gemeente Utrecht achter zich. De Zwolse officieren Doedens en Hofstee kwamen op het idee voor de campagne toen ze een leergang over de aanpak van ondermijnende criminaliteit volgden. Onderdeel daarvan was een stage bij een reclamebureau, om te ontdekken of ze manieren konden bedenken om het publiek bij het opsporen van drugslabs te betrekken.

Anijsgeur

Samen met het reclamebureau Roorda kwamen ze tot de introductie van de nieuwe geur genaamd Xtacy, dat naar anijs ruikt. Bij de productie van XTC komt een anijsachtige geur vrij. Door burgers bewust te maken van deze geur hoopten ze meer meldingen te krijgen en zo meer drugslabs te kunnen oprollen. Het Openbaar Ministerie heeft parfumflesjes en geurkaarten met het parfum ook verspreid over verschillende politiebureaus.
De geur werd in mei 2019 gepresenteerd in het centrum van Den Bosch, als hoofdstad van de provincie met de hoogste dichtheid van opgerolde drugslabs. Een professioneel team liet voorbijgangers de drugslabgeur ruiken alsof het om een nieuw parfum ging.

Geluk gehad

Toen Doedens en Hofstee hoorden dat premier Mark Rutte op dat moment een straat verderop een bijeenkomst over ondermijning bijwoonde, hebben ze zijn beveiligers gevraagd of hij wilde komen ruiken, zo vertelden ze in het madazine Opportuun . Dat wilde hij wel. 'We zijn brutaal geweest, maar we hebben ook geluk gehad,' aldus Hofstee. 'Er stond al pers klaar voor de lancering van het parfum. Maar toen Mark Rutte in beeld kwam hadden we een verhaal dat de voorpagina’s haalde.'