Vijf wegen nader bekeken vanwege verkeersrisico’s

De Kaarsenmakersstraat in Koog aan de Zaan.
De Kaarsenmakersstraat in Koog aan de Zaan.
Foto: Google Street View

De Hemkade, Symon Spiersweg en Veldbloemenweg in Zaandam en de Leliestraat en Kaarsenmakersstraat in Koog aan de Zaan worden in de komende drie jaar nader onderzocht en zo nodig aangepakt om de verkeersveiligheid te verbeteren. Ze kwamen uit een onderzoek naar voren als de 50-kilometerwegen met de grootste kans op een ongeluk.

Het Rijk heeft het Strategisch Plan Verkeersveiligheid opgesteld met als doel om het aantal verkeerslachtoffers in 2050 tot nul te hebben gereduceerd. Eén van de middelen om dit te bereiken is om proactief naar de infrastructuur te kijken en ongevallen te voorkomen in plaats van, zoals nu veelal gebeurt achteraf locaties veiliger te maken.

Om te ontdekken welke 50-kilometerwegen de Vervoerregio Amsterdam de grootste gevaren opleveren werd het onderzoek Netwerk Safety Index uitgevoerd door Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Daarvoor werd onder meer in Zaanstad een selectie van 50-kilometerwegen getoetst op wegkenmerken zoals de aanwezigheid van een fietspad en rijbaanscheiding.

De door Zaanstad ingebrachte 50-kilometerwegen. Er is een beetje geknoeid met de plaatsnamen.

 

Uit het onderzoek is per weg gebleken op welke kenmerken ze minder goed scoren en hoe lager de score, des te groter de kans op een ongeval. Om werk te besparen werd een screener ontwikkeld die de door gemeenten ingebrachte wegen op basis van enkele kenmerken een score geeft. Vervolgens is er van de 20 procent laagst scorende wegen een nadere analyse gemaakt. In Zaanstad waren dat er dus vijf, met als saillant dtail dat de gemeente aan één van de wegen – de Veldbloemenweg in Kogerveld – een nieuwe basisschool wil vestigen.

Groot onderhoud

De reguliere gemeentelijke werkwijze is om bij groot onderhoud van wegen extra goed te kijken of die met extra maatregelen een lager risico krijgen. De komende drie jaar staan dertien wegen op de nominatie om via het meerjaren investeringsplan worden aangepakt. Daar komen de vijf genoemde straten nu bij. In het najaar komt er een interne projectgroep die de wegen nader onderzoekt en bekijkt of er maatregelen noodzakelijk en mogelijk zijn. Daarna worden de Fietsersbond en de Vervoerregio erbij betrokken voordat tot uitvoering wordt overgegaan.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen