De nieuwe wijken Gouwpark en Oostzijderpark in de omgeving van het Zaans Medisch Centrum krijgen betaald parkeren. Hiermee wordt parkeeroverlast tegengegaan, doordat de parkeerplaatsen primair beschikbaar blijven voor bewoners. In de eerste wijk heeft de ontwikkelaar doodleuk semi-openbare parkeerruimte meeverkocht met woningen.
Parkeerregulering is de belangrijkste methode om schaarse parkeervoorzieningen te verdelen, constateert het college in een brief aan de raad. In Gouwpark wordt om de beschikbare ruimte goed te verdelen prioriteit gegeven aan bewonersparkeren en wordt alleen vergunningparkeren ingevoerd voor bewoners, mantelzorgers en bedrijven en niet voor bezoekers. Er komt geen parkeerautomaat in Gouwpark. Bezoekers kunnen parkeren in de direct aan de wijk grenzende parkeergarages. De maatregel gaat op 1 november in.
De ontwikkelaar van Gouwpark heeft verschillende parkeerplaatsen die in het stedenbouwkundig plan bedoeld waren voor (semi)-openbaar gebruik met woningen meeverkocht als privé parkeerplek, aldus de brief. Het gaat om 37 woningen met twee parkeerplaatsen per woning, in totaal dus 74 stuks.
Het gevolg is dat er in de toekomst te weinig openbare parkeerplaatsen zijn. Dit kan, als alle woningen zijn opgeleverd, leiden tot parkeerdruk, overlast en onveilige situaties in de wijk. Omdat veel woningen nu twee parkeerplaatsen hebben op eigen terrein en de wijk dichtbij een treinstation ligt, zal pas na oplevering van alle woningen blijken hoe groot het daadwerkelijke tekort is.
Er zijn nu nog 71 openbare parkeerplekken over. Woningen die de beschikking hebben over twee parkeerplaatsen op eigen terrein worden uitgesloten van het krijgen van een bewoners- (of bedrijven-)parkeervergunning.
Om te voorkomen dat het totale aantal aangevraagde vergunningen veel groter wordt dan het aantal in het gebied beschikbare openbare plekken, is per woning in eerste instantie slechts één vergunning te vergeven. Aanvragen van een tweede parkeervergunning belanden op een wachtlijst, op basis van datum en tijdstip van de aanvraag.
Het Oostzijderveld wordt gefaseerd herontwikkeld tot Oostzijderpark. De eerste bewoners zullen volgens de huidige prognoses eind volgens jaar de sleutel ontvangen. Met de projectontwikkelaar zijn afspraken gemaakt die bewoners ertoe verplichten om op eigen terrein te parkeren: zij worden uitgesloten van het krijgen van een parkeervergunning. Met de ontwikkelaar is ook afgesproken dat deze afspraken contractueel worden vastgelegd met de bewoners.
Rond de momenten van oplevering van de woningen wordt ook de openbare ruimte opgeleverd en wordt gefaseerd betaald parkeren ingevoerd. Het is van belang dat betaald parkeren van kracht wordt op het moment dat de eerste bewoners hun intrek nemen in hun nieuwe woning in het betreffende deelgebied, aldus het college. Met de sportverenigingen worden afspraken gemaakt die gelden tot aan hun verhuizing naar het Hoornseveld, zodat zij geen nadeel ondervinden van maatregel.
De invoering van vergunningparkeren voor bewoners van het Gouwpark en betaald parkeren in Oostzijderveld heeft daarnaast enkele bijkomende voordelen, aldus het college:
De invoering van betaald parkeren heeft echter ook enkele nadelen:
Vanwege deze voor- en nadelen wordt zes maanden nadat de laatste woningen in Gouwpark zijn opgeleverd bekeken of het nodig is om een evaluatie uit te voeren in delen van de Rosmolenbuurt en de Boerejonkerbuurt, waar geen betaald parkeren geldt. Samen met de ontwikkelaar van Gouwpark is de gemeente nog op zoek naar een oplossing voor het tekort aan openbare parkeerplaatsen.