Idee voor tolbetaling in de spits rond Amsterdam ligt weer op tafel

Foto: Wikipedia

De Amsterdamse afdeling van D66 gaat er bij het kabinet op aandringen een proef met een regionaal tolsysteem op de wegen rond de hoofdstad mogelijk te maken.

Automobilisten zullen in die pilot tijdens drukke perioden zoals de spits extra moeten betalen. Raadslid Bart Vink legde het uit aan onder meer NHNieuws: ‘Zodra je bijvoorbeeld uit de richting van Zaandam komt en de ring oprijdt, word je gescand. We denken aan camera’s die je kentekenplaat scannen, maar als er andere moderne methodes toepasbaar zijn, zijn die ook een optie. Wij denken aan een heffing voor de ochtend- en de avondspits. Rij je dan op de ring, dan betaal je de heffing.’

‘Werk- of opdrachtgever betaalt’

De belasting moet worden opgehoest door de werkgever of een andere opdrachtgever: ‘Als een bedrijf ervoor kiest werknemers tijdens de spits naar Amsterdam te sturen, kan er een extra bedrag worden doorbelast,’ aldus Vink. Dergelijke systemen zijn al in gebruik in bijvoorbeeld Londen, Oslo en Stockholm. In het regeerakkoord, ondertekend door onder andere D66, is de mogelijkheid voor een regionale heffing al opgenomen.

Vink en zijn medestanders willen nu eerst overleggen met de Vervoerregio Amsterdam om te proberen daar de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Ook Rijkswaterstaat heeft als wegbeheerder een grote vinger in de pap.

Het plan is verre van nieuw: tien jaar geleden al speelde dezelfde kwestie en liepen de gemoederen hoog op. ‘Een spitsheffing op de wegen rond Amsterdam komt domweg neer op het heffen van tol,’ zei de VVD toen. Tweede Kamerlid Paul de Krom gaf aan dwars voor de plannen van de toenmalige verkeerswethouder Tjeerd Herrema (PvdA) te gaan liggen.

Veertien cent per kilometer

Herrema wilde vanaf 2010 mensen die tijdens de spits op de A10 en alle omringende snelwegen reden veertien veertien cent per kilometer laten betalen. Zo zouden files drastisch worden teruggebracht.

Vrachtwagens

De regeringscoalitie van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie zal overigens geen algemene kilometerheffing voor personenauto’s invoeren, hoewel een tolheffing voor vrachtwagens wel wordt overwogen. Dat laatste is ingegeven door de wens niet langer uit de pas te willen lopen met de ons omringende landen.

 

Reacties