Bovag pleit voor experimenten met rekeningrijden

Foto: Wikipedia

De Bovag vindt dat een nieuw kabinet moet gaan experimenteren met rekeningrijden. Dus afrekenen voor het gebruik van de auto al naar gelang de plek, het uur van de dag en het type voertuig. Gezien het eerste, de drukke Randstad, zal dat voor Zaankanters nooit een relatief goedkope zaak worden.

Volgens Bovag-manager Rogier Kuin is het met onmiddellijke ingang invoeren van een algemene kilometerheffing te veelomvattend. ’Dat kun je niet en moet je niet in één keer willen doen’, zei hij in De Nationale Autoshow op BNR Radio.

De Bovag pleit daarom voor een ‘experimenteerwet’. Op die manier kan het nieuwe kabinet kijken of betalen naar gebruik een goed middel is om bijvoorbeeld files te bestrijden. De branchevereniging pleit voor kleinschalige proeven in regio’s of steden, waar ook het bedrijfsleven bij betrokken wordt. ‘Er zijn sceptici, er zijn believers maar niemand weet uiteindelijk hoe het zit’, aldus Kuin. Betalen naar gebruik gaat over een afdracht aan de overheid die per kilometer wordt berekend in plaats van een vast bedrag voor het bezitten (zoals de huidige motorrijtuigenbelasting) van een voertuig of de aanschaf ervan (zoals de BPM).

Eerlijker

De autolobby is verdeeld over rekeningrijden. RAI-voorzitter Steven van Eijck pleitte vorig jaar voor invoering; de ANWB ging daar niet zonder meer in mee maar vindt wel dat er naar het huidige belastingstelsel gekeken moet worden. Nu betalen mensen ook belasting als zij amper de weg opgaan en dat kan eerlijker verdeeld worden, stelt de automobilistenbond.

Nu de economie weer draait als een tierelier worden ook de files weer langer. Naar verwachting tot 2021 met maar liefst 40 procent. Voorzitter Arriën Kruyt van reizigersvereniging Rover zei vorig jaar dat met het oog op die ontwikkeling het invoeren van rekeningrijden ‘onvermijdelijk’ is. ‘Mensen zullen vanwege de kosten liever in de auto blijven stappen dan op de fiets of in het openbaar vervoer. Het is nu eenmaal fiscaal voordeliger om in een leaseauto te rijden of om een kilometervergoeding van de werkgever te ontvangen. Welke politicus heeft de moed om belastingheffing voordelig te maken voor fietsers en OV-gebruikers? Het gaat om de leefbaarheid van Nederland.’

Politiek verdeeld

In de aanloop naar de verkiezingen bleek de VVD tegen rekeningrijden te zijn en hield het CDA zich op de vlakte. D66 is een uitgesproken voorstander van het systeem. Kuin ziet die uiteenlopende standpunten niet als een probleem. ‘Als je nu de ruimte biedt om daar in ieder geval mee aan de gang te gaan ergens in de komende vier jaar, dan is er een opening. Dat is al heel veel meer dan we de afgelopen acht jaar hebben gehad in Den Haag.’

Invoering van rekeningrijden of een kilometerheffing is al jaren een heikel punt, maar onderzoek van EenVandaag wees in 2016 uit dat zo’n 60 procent van de Nederlanders voor invoering van een kilometerheffing is, ter vervanging van de huidige motorrijtuigenbelasting. Het is ook de meest gunstige optie om het dichtslibbende wegennet aan te pakken, bleek uit een studie van het Centraal Planbureau. Het aanleggen van meer asfalt of rails is in ieder geval niet rendabel, aldus het CPB.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen