Grote verschillen in kosten aanvragen urgentieverklaring

Foto: Flickr / Forrest Wheatey

Er zijn grote verschillen in de bedragen die gemeenten vragen voor het aanvragen van een urgentieverklaring voor een sociale huurwoning, zo ontdekte RTL Nieuws. Dat gaat van gratis naar ruim 200 euro. Zaanstad brengt 58,20 euro in rekening.

Geld vragen aan mensen met problemen die het vaak al niet breed hebben is principieel onjuist, zeggen experts, maar gemeenten willen de kosten deels dekken en bovendien voorkomen dat mensen die geen enkele kans maken toch aanvragen indienen. Zaanstad verwijst op de website mensen in acute woningnood naar de Sociale Wijkteams of een andere maatschappelijke instelling naar keuze om daar de problemen en mogelijke oplossingen te bespreken.

Zelf doen

Een Sociaal Wijkteam wijst geen woningen toe en bepaalt niet of een aanvraag urgentie wordt toegewezen, maar kan wel een inschatting maken van de haalbaarheid van een aanvraag. Inwoners wordt afgeraden om gebruik te maken van organisaties die aanbieden om de urgentieverklaring tegen betaling voor cliënten in te dienen. Zaanstad werkt niet samen met deze bureaus en de aanvragen zijn daarom niet kansrijker dan eigen verzoeken. Een urgentieverklaring wordt alleen afgegeven voor noodgevallen en  nooit voor een eengezinswoning.

Voorwaarden

Een aanvrager moet aan een hele trits voorwaarden voldoen en al tenminste twee jaar in de gemeente ingeschreven staan. Mensen moeten daarnaast bijvoorbeeld wekelijks op woningen reageren en kunnen aantonen dat ze er alles aan doet om zelf aan een woning te komen. Het belastbaar gezinsinkomen mag niet hoger zijn dan 40.024 euro per jaar en de acute problemen mogen niet van eigen makelij zijn. Zwangerschap is geen reden voor een urgentieverklaring, burenoverlast evenmin.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen