Geen panklare oplossing voor verkeer Czaar Peterstraat

Foto: Google Street View

Als het markt is op de Rozengracht kan die route niet worden gebruikt en dan stijgt het aantal fietsers in de Czaar Peterstraat van minstens 1200 naar 1800 per etmaal. Die moeten het woonerf delen met voetgangers en de (geparkeerde) auto’s van bewoners en bezoekers. De bewoners hebben er last van, en dan vooral van de vele brommers.

De aantallen die de verkeersdskundigen van bureau Goudappel turfden zijn niet representatief omdat ze stammen uit november 2020, middenin de coronabperkingen. Maar in normale tijden zullen het er niet minder zijn. De combinatie van woonerf en doorgaande fietsroute is niet verboden, maar zorgt ook elders in het land voor problemen, aldus Goudappel in het rapport Fietsverkeer Czaar Peterstraat.

De doelen zijn slecht te verenigen: een woonerf is gebaat bij weinig (bestemmings)verkeer en lage snelheid, ook van fietsers, terwijl een doorgaande fietsroute gemaakt wordt om fietsverkeer te bundelen en vlot door te laten stromen.

Geen alternatief

De Czaar Peterstraat met zijn geringe breedte, hoge parkeerdruk en ontbrekende  trottoirs maken de straat ongeschikt voor deze laatste functie, maar het probleem is – vooral op de marktdagen donderdag en zaterdag – het ontbreken van een alternatief voor een oost-westverbinding voor fietsers in dit deel van de stad. Tel daarbij op steeds snellere fietsen en steeds meer haastige, brommerende bezorgers en alle ingrediënten voor een hoofdpijndossier liggen klaar. Alleen een compromis biedt enig soelaas, aldus het rapport.

Aantrekkelijker Vinkenstraat

Het bureau adviseert om in te zetten op snelheidsverlaging in de Czaar Peterstraat. Als er geen markt is moet de route over de Rozengracht voor fietsers altijd sneller, aantrekkelijker en logischer zijn, waardoor de Czaar Peterstraat kan worden ontlast. Fietsers en zeker snelle fietsers die het hele centrum doorkruisen moeten meer worden verleid om de doorgaande route langs de noordkant van het centrum te nemen, door de Vinkenstraat geschikter te maken als fietsroute en door de ontbrekende schakel tussen de Vinkenstraat, de fietsenstalling van het station en de stationspasserelle in te vullen.

Fysieke aanpassingen

De Czaar Peterstraat kan daarnaast op twee manieren worden aangepast: een dynamische situatie, waarin de Czaar Peterstraat fysiek wordt afgesloten als er geen markt is op de Rozengracht of een vaste situatie, waarbij de straat zo wordt ingericht dat het voor fietsers altijd gemakkelijker is om over de Rozengracht te rijden, tenzij die straat dicht is voor de markt.

Bewoners droegen aan het voorkomen van fietsverkeer in de Marktsteeg, het aanpassen van de bocht met de doorgang naar de Golokinstraat en een beoordeling van de ligging en werking van de geplaatste varkensruggen. Dat kan meteen worden meegenomen in het vervolgtraject, vindt Goudappel. Het advies – na een ‘lastige afweging’ – is om geen verbod voor snorfietsen in te stellen.

Snorfietsers

Uit het oogpunt van het verminderen van de overlast zou zo’n verbod absoluut meerwaarde hebben, maar het probleem is dat snorfietsers over de hele lengte van de straat kunnen rijden (er rijden immers ook auto’s), waardoor alleen de doorgangen van en naar de straat en de doorsteek daadwerkelijk tot verboden gebied voor snorfietsen  kunnen worden verklaard. Als deze toegankelijk moeten zijn voor fietsers en bijvoorbeeld invalidenvoertuigen, zijn ze ook toegankelijk voor snorfietsers.

‘Dit maakt handhaving lastig en de maatregel daardoor weinig geloofwaardig. Het is zelfs voorstelbaar dat een dergelijke maatregel – die wellicht wel zou zorgen voor een afname van het aantal snorfietsers – uiteindelijk voor meer overlast zou zorgen, omdat de overblijvende snorfietsers niet in de straat ‘horen’, wat extra frustratie zou kunnen oproepen,’ aldus de deskundigen.

Vervolgstappen

Op basis van het rapport van Goudappel zijn afgelopen mei door de gemeente twee schouwrondes gehouden met drie bewoners en zijn de mogelijke maatregelen uit het rapport besproken. Op dit moment wordt gewerkt aan een concept-uitvoeringsplan met kortetermijnmaatregelen, dat na de gereedkoming wordt besproken met de al eerder geconsulteerde Fietsersbond, de politie, Handhaving en de marktmeester.

Via de projectwebsite worden de bewoners van de Czaar Peterstaat naar hun mening gevraagd. Het concept-uitvoeringsplan is dan voor iedereen te raadplegen. De reacties worden verwerkt in een definitief uitvoeringsplan.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen