SP en GroenLinks in het geweer tegen kappen van bomen voor hockeycomplex

Hoe gevaarlijk is die LPG van het tankstation eigenlijk?
Hoe gevaarlijk is die LPG van het tankstation eigenlijk?
Foto: Google Street View

De raadsleden Paul Laport van GroenLinks en Roland van Braam van de SP maken bezwaar tegen de in hun ogen premature kap van 146 bomen voor de aanleg van het nieuwe complex van hockeyvereniging ZHC De Kraaien in Zaandijk. Het bestemmingsplan moet immers nog worden vastgesteld én mensen kunnen daar vervolgens nog tegen in beroep gaan.

Het kappen van de bomen is onomkeerbaar en zal meteen een negatieve invloed hebben op de omgeving: minder groen en een toename van CO2 en fijnstof. Waarom die haast? Bovendien vragen ze zich af of er geen mogelijkheid is om het plan dusdanig aan te passen dat de bomen kunnen blijven staan. En als dat onmogelijk is, worden ze dan in de buurt vervangen door andere exemplaren?

Gevaar door LPG-tankstation

Laport en Van Braam hebben veel vragen rond het project. Wanneer heeft nader grondonderzoek plaats? Hoe zit het met de onveiligheid die het LPG-tankstation Avia aan de Fortuinweg 3 oplevert tijdens evenementen? Er wordt immers aangeraden om dan met de pomphouder af te stemmen dat er geen LPG-tankwagen komt lossen. Want ‘indien tijdens de LPG-bevoorrading het sportveld niet wordt gebruikt dan kunnen er ook geen slachtoffers vallen,’ zo citeren ze uit het externe veiligheidsonderzoek. En betekent het niet dat het lossen van een LPG-tankwagen op andere momenten (bijvoorbeeld tijdens trainingen of wedstrijden) alsnog een veiligheidsrisico oplevert?

Weer terug bij de natuur willen GroenLinks en de SP van het college weten waarom een milieueffectrapportage achterwege blijft. En is, mede vanwege de mogelijke impact op een Natura 2000-gebied, een vergunning van de provincie niet noodzakelijk alvorens eventuele werkzaamheden kunnen aanvangen? Om over lichtoverlast door vijftien meter hoge lichtmasten op de beschermde natuur nog maar te zwijgen.

Parkeeroverlast

De fracties beschuldigen het college ook van wishful thinking door maar 83 parkeerplaatsen in te tekenen: in Wijdewormer zijn dat er 108. ‘Er wordt gezegd dat er meer leden op de fiets zullen komen en dat de parkeerbehoefte kleiner zal zijn (…) maar de verhuizing is onder andere bedoeld om De Kraaien te kunnen laten groeien. Er komt immers één hockeyveld meer. Gaat de gemeente maatregelen treffen om het fietsgebruik daadwerkelijk te stimuleren en het autogebruik terug te dringen?’ Van Braam en Laport zijn er niet gerust op en stellen zich de overlast voor omwonenden al voor, met name op wedstrijddagen en bij regen.

Werkgroep Natuurgebied Fortuin

Tenslotte willen ze weten of de Werkgroep Natuurgebied Fortuin bij de verdere planvorming wordt betrokken. Die heeft immers al meermalen aangegeven zich niet te kunnen vinden in de opvattingen van de Bewonersgroep Harpstraat. ‘Vindt u het niet billijk om ook met de Werkgroep Natuurgebied Fortuin om de tafel te gaan én ook hen te betrekken? Zo ja, wanneer kunnen zij een uitnodiging verwachten? Zo nee, waarom niet?’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen