Pleidooi D66 en GroenLinks voor 30 op rondweg Westerkoog

Een stukje van De Wildeman.
Een stukje van De Wildeman.
Foto: Google Street View

D66 en GroenLinks vinden dat Zaanstad moet voorsorteren op nieuw beleid dat het mogelijk maakt om ook op voorrangswegen de maximumsnelheid terug te brengen tot 30 kilometer per uur en daarmee moet worden begonnen op de rondweg van Westerkoog. Dat zou ook het kappen van tientallen bomen onnodig maken.

Het nieuwe beleid is het gevolg van een door de Tweede Kamer aangenomen motie, die al is verwerkt in de aangescherpte versie van het Verkeersveiligheidsmanifest 2.0: De ambities waarmaken. Dat recente stuk van een groot aantal partners waaronder de gemeenten Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht heeft primair tot doel om het aantal verkeersdoden en ernstige verkeersgewonden een halt toe te roepen. D66 en GroenLinks stellen voor dat Zaanstad zich bij deze zogenoemde de Verkeersveiligheidscoalitie aansluit.

Dertig de standaard

De Tweede Kamer is er een voorstander van dat de standaard snelheid in de bebouwde kom daar waar dat kan 30 kilometer per uur wordt. De weginrichtingen die daaraan vooraf gaan moeten erop gericht zijn om die lagere snelheid ook echt af te dwingen.  Bewoners moeten daarbij worden betrokken en kunnen ook zelf een rol spelen in de beïnvloeding, aldus het manifest. Het lijkt haast te zijn geschreven voor De Wildeman en De Glazenmaker, met Westerkogers die af willen van slechts een adviessnelheid van 30 en die dwingend willen opleggen na de 24-uursopening van busbrug De Binding.

Nu al vertaalslag maken

D66 en GroenLinks hebben het college nu schriftelijk gevraagd of dat bereid is om het manifest leidend te laten zijn en te vertalen naar het toekomstige verkeersbeleid. De opstellers verwachten dat dit gaat leiden tot minder binnenstedelijke verkeersdoden en ernstig gewonden – en ongelukken met met name kwetsbare fietsers is dé grote vrees in Westerkoog wanneer de huidige plannen doorgaan.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen