Meldpunt om zorgen over verwarde medemens te delen

Foto: PxHere / CC0 Publiek Domein

Er een nieuw landelijk meldpunt voor zorgwekkend gedrag bij een naaste, dat gratis bereikbaar is op het telefoonnummer 0800 – 1205. Via het meldpunt kunnen mensen in contact komen met zorgverleners in de buurt. In Zaanstreek – Waterland komen bellers terecht bij het Meldpunt & Advies Bijzondere Zorg van de GGD.

Een melding bij het meldnummer kan het begin zijn van hulp waar behoefte aan is. Het gaat over niet-acute zaken. Bij een crisis of gevaar blijft zoals altijd het nummer 112 beschikbaar. Denkt u aan zelfmoord, bel dan 113. Staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid is blij met het meldpunt: ‘Mensen die zich zorgen maken over het gedrag van iemand anders, bijvoorbeeld een naaste of een buurman, kunnen dit meldpunt bellen. Denk bijvoorbeeld aan mensen die verward gedrag laten zien, niet (meer) voor zichzelf kunnen zorgen, in een vervuild huis wonen of veel problemen hebben en dreigen af te glijden.’

Het kan bijvoorbeeld gaan om een oude overbuurman die steeds vaker op blote voeten op straat loopt en al een paar keer de sleutels van de voordeur blijkt te zijn vergeten: misschien lijdt hij aan beginnende dementie. Of denk aan iemand die door oplopende schulden enorm in de problemen komt, depressief raakt en dakloos dreigt te worden. Vaak gaat het in deze gevallen om personen die door een stapeling van problemen zoals schulden, psychische problemen of het verlies van dierbaren in een knoop raken die ze in hun eentje niet meer kunnen ontwarren.

Andere opties blijven bestaan

Naasten of buren wisten vaak niet waar ze met hun zorgen over een verward persoon terechtkonden. Regionale en lokale hulpnummers zijn niet altijd even bekend. Eén gratis landelijk nummer, dat naar die nummers doorschakelt, is daarvoor de gevonden oplossing. Het meldpunt komt niet in de plaats van andere mogelijkheden die er zijn om met dit soort situaties om te gaan. Het Meldpunt & Advies Bijzondere Zorg van de GGD kan bijvoorbeeld advies geven en indien nodig hulp regelen voor de persoon over wie de melding wordt gedaan. Een bijkomend effect dat verwacht wordt is dat de politie minder vaak in actie hoeft te komen, omdat de lokale hulp beter bereikbaar wordt.

Openingsuren

Het Meldpunt & Advies Bijzondere Zorg is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 08:30 tot 22:00 uur voor niet-acute zaken. Belt iemand met zorgen na de openingstijden, dan kan de beller op werkdagen tot 21:00 uur worden doorverbonden met Mind Korrelatie. Mind Korrelatie biedt een adviesgesprek aan waarin bellers informatie krijgen over welke stappen zij zelf kunnen ondernemen. En waar ze hulp kunnen krijgen als ze dat graag willen. De beller kan er na sluitingstijd ook voor kiezen om bij het meldpunt een voicemailbericht in te spreken, waarna hij of zij tijdens de openingstijden van het meldpunt wordt teruggebeld.

Website

Tegelijk met het landelijke meldpunt is ook de website gelanceerd, met bijvoorbeeld ervaringsverhalen van mensen die een melding hebben gedaan en degenen die aan de andere kant de telefoon aannemen. Ook zijn daar adviezen te vinden over manieren om het beste om te gaan met verschillende typen zorgwekkend gedrag.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen